MTNB 2017 - Czégaiék a végsőkig küzdöttek Nyomtat
Írta: Balazs   
2017, NOVEMBER 06, MONDAY 08:58

Öt napos, hat futamos, végig szoros versenyben az utolsó futamon dőlt el, hogy melyik csapat lesz a bajnok 2017-ben. A Jedi Business Czégai Péter kormányzásával egészen péntekig küzdött a címért, amit végül az utolsó futam második felében sikerült megszerezniük.

 

 

Immár hat éve vállalta fel az MTNB megrendezését a Sail-ing kft. A bajnokság évről éve fejlődik, sikerült folyamatosan emelni az esemény színvonalát. Az előkészítés és  szervezés Molnár Csaba feladata, míg a pályák összeállítását, kitűzését Ruják István végzi. Idén 11 csapat állt rajthoz egységesen Elan 350-es vitrolásokkal. Bár jó lenne a résztvevő csapatok számát növelni, ezt korlátozza az elérhető OD veersenyhajók száma. Sajnos a helyi charter cégek kínálatában nem jellemző tömegesen olyan sportos hajó ami az MTNB szellemiségének megfelelő lenne. Az Elan 350-es pillanatnyilag az egyetlen olyan vitorlás, mely mind a rendezők, mind a versenyzők igényeinek évek óta megfelel. Ez természetesen limitálja az induló csapatok számát, de a kormányosi listát átolvasva - Soponyai Géza, Czégai Péter, Szilvássy Attila, Czap Zoltán, Galambos Zoltán, Újvári Gábor, Shatz Árpád, Soproni Gyula, Jakab László, Kláris Zsolt, Haltenberger Péter - kiderül, hogy legalább négy csapat a bajnoki cím esélyeseként érkezett Biogradba. A SNEWISPORT közel egy hónapos adriai közvetítésének utolsó programja lett az MTNB, egyben ez volt a legizgalmasabb kihívás számunkra. Már szombaton felkerültek az SRB-k a vitorlásokra, többségében a csapatok érkezése előtt. A vasárnapot szabadedzéssel tölthették a versenyzők, az esti nyitóvacsorával kezdetét vette a XIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság.

 

1. nap

 

A tengeri bajnokság első napja szélhiány miatt másfél órás halasztással kezdődött, majd a keleti szélben egy 21 mérföld hosszúságú pályát tűztek ki a rendezők. A rajt után Soponyai Géza és Czégai Péter csapata a pálya jobb oldalát választotta, míg a mezőny nagy része a baloldal felé nyitott. A rajtot követően Czap Zoltán vezette Kör-Ker - Eibinger állt az élre és folyamatosan növelni tudta előnyét, elsőként érték el az Artica Vela-szigetet. Mögöttük a Jedi Business (Czégai Péter) és a Klaszik Építők (Soponyai Géza) érkezett. A gennakeres szakaszon maradt a sorrend, de a Kozina-szigete előtt a harmadik helyért csatázó Klaszik Építők és a Szilvássy Attila vezette Plusmarket pár percre teljes szélcsendbe kerül, ami jó lehetőséget biztosított az előttük haladó egységeknek előnyük növelésére. A szoros élmezőnyben Czégai Péterék egy navigációs hiba folytán rossz oldalról kerülték a Sipnata-szigetet, s mire hibájukat korrigálták, a mezőny nagy része elhaladt mellettük.

 

 

A szél közben közel negyven fokot fordult, a futtatott éles menetben az Újvári Gábor vezette Kis Kék csapat ezt kihasználva több száz méteres hátrányukat fokozatosan ledolgozva felértek a harmadik helyre. Az ejtett kreuzos negyedik szakaszon a Plusmarket a harmadik hely visszaszerzésének reményében megpróbálkozott a genakerrel, de a túl éles menetben ez csak lassította őket és visszacsúsztak az ötödik helyre. Az Opat-fok melletti célvonalon a Kör-ker - Eibinger csapat haladt át elsőként, akiket pár perc lemaradással a Klaszik és a Kis Kék követett. A negyedik helyen végül a Jolle Team futott be, míg a pályajelet tévesztő Jedi Bisiness a hetedik lett.

 


2. nap

 

Kedd reggelre kialakuló 3-as erősségű jugóban a rendezők két futamot hirdettek meg. Az első egy rövidebb, a Kornatok szigetei között kitűzött pálya volt, mely számos taktikai variációt kínált. A második pályajelet követően a csapatok szabadon választhatták meg az útvonalukat a Veli Prisnjak és a Skulj közötti szigetcsoport között. A nyílt víz felőli oldal bizonyult jónak, a szigetek által nem zavart szélben hamar vezető pozícióba kerültek Czégai Péterék. A Skulj déli végéhez már jelentős előnnyel érkeztek, győzelmük egy pillanatig sem volt kétséges. Őket a Klaszik követte, majd a szigetsor mögötti útvonalat választó Czapék érkeztek a harmadik helyre. A Galambos Zoltán és a Jolle Team előző napi teljesítményét megismételve megerősítette összetett negyedik helyét.

 

 

A harmadik futam rajtja után egy hosszú, hat mérföldet meghaladó kreuz várt a mezőnyre. A Schatz Sailing Team a rajt után azonnal a nyílt víz felé fordult, s a Purara - Kurba Vela szigetcsoportot délről kerülte. Taktikájuk kezdetben jó volt, de később a kinti nagyobb hullámok oly mértékben lassították, hogy a nyolcadik helyen értek fel az első pályajelként megadott Raparasnjak-szigethez. A többi hajó  lee taktikát választva a Kornatok déli szigeteit északról kerülve, viszonylag együtt haladtak az első pályajel felé. Egyedül Szilvássy Attiláék nem csatlakoztak a bolyhoz, ők a szél nyugatiasodásában, a nagyobb szigetek által biztosított hullámmentes vízben bízva a Kurba Vela északkeleti oldalán vitorláztak.

 

 

A Raparasnjak-szigethez végül a Jedi Business ért fel elsőnek, mögöttük a Kör-ker - Eibinger, Klaszik és Szilvássy sorrend alakult ki. A következő négy mérföldön a gennakereké volt a főszerep, de mivel a szélirány csupán egy jobbcsapásos tompább, később egy élesebb menetet tett lehetővé, a hasonló sebességű hajók között a sorrend nem változott. A Kukuljár-sziget után egy futtatott menet várt a versenyzőkre. Az élen haladók helyezésüket megtartva fokozni tudták előnyüket, igazi küzdelemre csak a középmezőnyben került sor. A Raparasnjak óta ötödik helyen vitorlázó Eurofamilyt (Jakab László) Újvári Gáborék alulról, míg a lassan előrekúszó Schatzék felülről támadták. E hármas küzdelméből Újváriék kerültek ki győztesen, akik így Szilvássyék mögött ötödikként érhettek célba.

 


3. nap

 

A negyedik futam rajtjára szerda délután fél kettőkor került sor. A nyugati szélben elrajtoló hajók közül kezdetben Czégai és Szilvássy hajója tűnt a leggyorsabbnak, ők külön csatát vívtak a pálya bal oldalán. Az egykori olimpikonok csatájából ezúttal Szilvássy került ki győztesen, aki kifordulásra kényszerítette a másik hajót. A pályán keresztbe futó Jedi Business életét a következő negyed órában Soponyi Gézáék nehezítették meg, háromszor is eléjük fordulva a zavart szelükben tartották őket. Ennek elsősorban Szilvássyék örülhettek, akik így félóra elteltével tisztán vezető pozícióba kerültek. Ezt kihasználva, s jobbról történő erősödésben bízva a Plusmarket csapata átment a pálya jobb oldalára, míg az összetettben vezető hajók egyre inkább a bal oldalra kerültek. A szél iránya végül az utóbbiak számára kedvezően változott, s így az egyébként rosszul rajtoló, de fokozatosan előretörő  Kör-Ker - Eibinger csapat (Czap Zoltán) és a Jedi Business is a Plusmarketet megelőzve ért fel a kreuz bójaként kijelölt Cavlin-szigethez.

 

 

A hátszeles szakasz kezdetén a rendezőség rádión jelezte, hogy rövidítés lesz, s az eredetileg 22 tmf-re tervezett pálya helyett a mezőnyt a következő pályajelnél, a Drazemanski-szigeteknél befuttatják. Majdnem tiszta hátszél várt a mezőnyre, ami a gennakereknek köszönhetően halzolásokkal tarkított raumos menetekből tevődött össze. A Plusmarket a pálya északibb oldalát választotta, a többiek, beleértve a negyedik helyért küzdő Jolle Teamet (Galambos Zoltán) és a Klaszik Építőket (Soponyai Géza), inkább a pálya középső részét részesítették előnyben. A különböző taktikai megfontolások azonban ezúttal nem játszottak döntő szerepet, a gennakeres szakaszon a Cavlin-szigetig kialakult sorrend annyiban változott, hogy a Klasziknak sikerült megelőznie Galambos Zoliékat.  Czapék újabb első helyükkel megerősítették összetett vezető helyüket, illetve a sikeres negyedik futammal érvényessé vált a Magyar Bajnokság.

 


4. nap

 

Az MTNB csütörtöki napja az előzőhöz hasonlóan, parti halasztással kezdődött. Délután a  Vrgada- és Pasman-szigetek közötti vízterületen került sor az ötödik futamra. A rajtot követően Czégai Péterék hamar az élre álltak, s végig a zavart szelükben tudták tartani vetélytársukat, a Kör-Ker - Eibinger csapatát. A Klaszik a pálya másik oldalát választva tiszta  szélben vitorlázhatott, de így is harmadikként ért fel a kreuz bójaként funkcionáló Kozina-szigethez. Itt viszont Czapék nagyot hibáztak, s a jobb csapásukat erősen túlhúzva lehetőséget adtak Soponyai Gézáéknak, hogy őket megelőzve fordulhassanak rá a szigetre. Öt hajó 100-150 méteren belül vitorlázott. A hátszeles szakaszon a középmezőnyben alakultak ki párharcok, hosszabb luvcsatákra egyik csapat sem vállalkozott. Az első hátszeles etap végén mind az öt hajó közel azonos időben ért a bójához. A második körben az élmezőnyben semmi sem változott.

 

 

Czap Zoltánék ugyan a kreuzban megpróbálkoztak egy jobb oldali haláltakkal, ami egy kisebb szélforduló miatt egy kis ideig hatékonynak is tűnt, de végül nem tudtak vele előrébb lépni. Így a befutóban Jedi Business, Klaszik és Kör-Ker - Eibinger lett a sorrend. A középmezőnyben folyamatosan javuló, gyorsuló Plusmarket csapat a második kör végén már több száz méter előnnyel vitorlázhatott a befutóra. A sikeres ötödik futamot követően már minden csapat kiejthette legrosszabb  futameredményét. Ezzel szorossá vált a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság hajrája. A Jedi Business esetében kieshet az első futam hetedik helye (navigációs hiba miatt csúsztak hátra), a bennmaradó három első és egy második helyükkel nagyon közel kerültek a bajnoki címhez.

 

5. nap

 

Nagyszerű vitorlázó időben került sor a tengeri bajnokság hatodik futamára pénteken. A bajnoki címre pályázó két csapat közül a Kör-Ker - Eibinger kezdett jobban, s az első kreuz végén több, mint 100 méterrel vezetett a Jedi Business előtt. Előnyüket a hátszeles szakasz közepéig meg is tartották, ott azonban egy elhibázott halzolást követően vetélytársuk beérte őket. Az izgalmakat fokozva Czégaiék majdnem pályát tévesztettek, s a kijelölt sziget előtti szigethez fordultak be. Ekkor az alkalmat és lehetőséget megragadva Czapék visszavették a vezetést, sőt, miután a Klaszik Építők csapata is megelőzte Czégaiékat, bajnoki pozícióba kerültek. Az itt kialakult sorrend a második kreuzban és hátszélben sem változott, így közel egy órán keresztül a Kör-Ker - Eibinger csapatnak állt a zászló. Az utolsó szigetet azonban túl szorosan akarták kerülni, emiatt a mögöttük haladó Klaszikkal együtt a sziget szélárnyékába kerülve szinte megálltak.

 

 

A Jedi Business ezt látva más íven, alulról kikerülte a két veszteglő hajót, akiknek az utolsó pár száz méteren már nem volt esélyük a javításra. A hatodik futam megnyerésével Czégai Péter és csapata megszerezte a bajnoki címét, míg Czap Zoltánék 2013 és 2015 után ismét a második helyen végeztek. A bronzérmes Soponyai Géza kormányozta Klaszik Építők lett. A Schatz Sailing Team és az Eurofamily csapata az utolsó futam erősebb szelében felgyorsult, szép vitorlázással közvetlenül az élmezőny mögött a 4. és 5. helyen futott be. A ragyogó napsütésben és kiváló szélviszonyok között lezajlott záró futam izgalmas küzdelmeket, élvezetes párharcokat, technikai hibákat és nagy mentéseket hozott. Minden volt itt, ami jó reklámja a vitorlás sportnak, és ami igazán emlékezetessé tette a XIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságot.

XIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság végeredménye:

 

csapat kormányos pont
1. Jedi Business Czégai Péter 6
2. Kör-Ker - Eibinger Czap Zoltán 9
3. Klaszik Soponyai Géza 12
4. Plusmarket Szilvássy Attila 24
5. Kis Kék Újvári Gábor 27
6. Jolle Team Galambos Zoltán 27
7. Shatz Sailing Team Shatz Árpád 30
8. Alcufer Soproni Gyula 35
9. Eurofamily Jakab László 36
10. Okos Kis Panda Kláris Zsolt 47
11. Halti Haltenberger Péter 55

 

 

XIII. MTNB SNEWISPORT LIVE tracking,  futamok visszajátszása   >>>

 

 

XIII. MTNB galéria   >>>

 

 

 

snewisport - sail-ing

LAST_UPDATED2