Három futamon túl Nyomtat
Írta: Balazs   
2013, OCTOBER 15, TUESDAY 15:49

2013.10.15.

Három futamon van túl a IX. TNMB mezőnye, eddig három csapat szerzett futamgyőzelmet. Az első napon két rövidebb futamot rendeztek, ma egy hosszabb menettel folytatódott a bajnokság. A 10 csapat Vodice-ben várja a folytatást, ahol ma este közös vacsorán vesznek részt. Az első három futam részletes beszámolójából kiindulva nem eseménytelen napok elé nézünk.

 

1. futam

Hétfőn délelőtt 10 órakor rajtolt el a Tengeri Bajnokság első futama gyenge, északnyugati szélben. A közvetlenül a biogradi marina bejáratánál kitűzött rajtvonalon való áthaladást követően a Sveti Filip i Jakov előtti zöld laterális jelet kell balról kerülni. Az így meghatározott irányba való kreuzolást szembeáramlás nehezítette, s azok jártak jól, akik a szárazföld felőli oldalt választották. Így tett a Czap Zoltán vezette Kör-Ker - Interteher csapat is, akik elsőnek értek fel a zöld toronyhoz, hogy ezután már ki se adják kezükből a vezetést. Mondhatjuk, hogy rajt-cél győzelmet arattak, noha a futam második részében, a 9 mérföldes hátszeles szakaszon erősen szorongatta őket a Lillafüred csapata. Utóbbiban a Detre fivéreken kívül helyet kapott Király Zsolt is, aki előző napon még a trieszti Barcolana versenyen elért 10. helyezésével öregbítette a magyar vitorlázás hírnevét. A zöld toronyhoz még harmadikként érkezett Tuss Miklós frissen verbuválódott csapata, akik a következő pályajelként meghatározott Gnalic-szigetig is nagyon jól tartották magukat, mindössze egy helyet csúszták hátrébb. Itt viszont bízva a nyíltabb részen fújó erősebb szélben, a Vrgada-szigetcsoport délről történő megkerülése mellett döntöttek, ami hosszabb utat, de esetlegesen tisztább szelet ígért. Ugyanígy döntött a címvédő DAK csapat is, míg az összes többi hajó a Vraga-sziget északkeleti oldalánál lévő rövidebb, de adott esetben gyengébb szeles utat választotta. Utóbb kiderült, hogy a többség döntött helyesen, mert a szélerő különbség nem kompenzálta a déli, hosszabb utat. Így jött fel a harmadik helyre az Infiniti, illetve ötödik helyre a Q Pharma.  A lee bójaként használt Visovac sziget megkerülése után az Artica-sziget vonalában kitűzött célvonal felé vette a mezőny az irányt. Az időközben nyugatira forduló szélben az utolsó két mérföld már nem sok taktikázásra adott lehetőséget, minden hajó félszélben haladhatott a cél felé. A sorrend már nem is változott, így Czap Zoltán haladhatott át elsőként a célvonalon. Mögötte Gál András Levente, majd Soponyai Géza csapata következett. További sorrend: DAK Sailing Team, Q Pharma, Kéri Pharma, Pureco, Szélvész, LP Média, Penguin Sailing Team.

 

 

2. futam:

Kellemes, 10 csomó körüli nyugati szélben sikerült megrendezni a Tengeri Bajnokság második futamát a Vrgada-, Pasman- és Arta-szigetek közötti vízterületen. A 15 tmf-es pálya egy cirkálószakasszal kezdődött, majd a Gnalic - Gangaro - Kozina - Galic szigetek által meghatározott téglalap alakú útvonalon haladt a mezőny, hogy végezetül egy hosszú hátszeles véghajrá után futhasson be a Radelj-sziget melleti célba.  A rajteljárás alatt egy kisebb műszaki hiba borzolta a címvédő DAK csapat kedélyeit, a rajtlövést kb. 70 másodperccel megelőzően tört el a génua felhúzókötelének seklije, s csúszott le az éppen megfeszíteni kívánt vitorla a hajó orrára. A csapat rutinját és felkészültségét dícséri, hogy a vitorla fedélzetig történő lehúzása, majd a tartalék spinnaker felhúzóval való visszahúzása egy percet sem vett igénybe, s hajójuk a kisebb havária ellenére az elsők között haladt át a rajtvonalon. A cirkálószakasz a Szélvész csapatnak sikerült a legjobban, akik a pálya nyugati oldalán lévő frissebb szelet kihasználva jó 50 méteres előnnyel érkeztek az Gnalic-sziget partjaihoz. Mögöttük a Pureco csapata igyekezett kiköszörülni az első futamon esett csorbát, de nagyon kapaszkodott a Körker-Interteher és a Lillafüred is. Már a cirkálószakaszon lemaradt viszont a DAK csapata, akik szemmel láthatóan sebességgondokkal küszködtek.   A Szélvész egészen a pálya feléig, a Gangaro-sziget déli végéig megőrizte előnyét, de itt utolérte a Pureco és a Lillafüred, melyek a sziget utáni élesebb menetben sebességfölényüket kihasználva el is húztak fölöttük. A Gnalic-szigetig a Pureco vezetett, de itt Gál Andráséknak sikerült jobban a szigetkerülés, így a Lillafüred elsőként vághatott neki a befejező szakasznak. Előnyét végig megtartotta, sőt növelte is, míg a Haranghy Csaba kormányozta hajót a nagyszerűen hajrázó Czap Zoltánék is megelőzték. A Szélvész éppen leszorult a képzeletbeli dobogóról, míg ötödik az Infiniti lett. A befutó szorosságára jellemző, hogy 160 perces közdelem után az első és harmadik csapatot mindössze 32 másodperc választotta el egymástól, de még a kilencedik hajó is bejött a győztes után 7 percen belül. Az első két futamot követően az összetettben holtverseny alakult ki, az élen a Lillafüred és a Kör-Ker - Interteher csapata áll 3-3 ponttal.

 

 

3. futam:

Az előzetes várakozással ellentétben végig kiváló szélviszonyok kísérték a Tengeri Bajnokság harmadik futamát, amely Murter - Vodice közötti vízterületen került megrendezésre. A rendezők légvonalban 25 tengeri mérföld hosszúságú pályát jelöltek ki, ami a szembeszeles szakaszoknak köszönhetően a valóságban kb. 34 mérföld megtételét jelentette. A rajtot követően a Tuss Miklós vezette Kéri Pharma csapat állt az élre, s előnyüket a pálya közepéig megőrizték. Mögöttük az összetett verseny pillanatnyi két éllovasa követte, akikre szorosan tapadt a tavalyi győztes DAK csapata. A Kukuljari-szigetcsoportnál pár 10 méter különbség volt a vezető hajók között. Itt egy lassabban sikerült spinnaker levételnek köszönhetően A Kéri Pharma csapat visszacsúszott a negyedik helyre, s a Lillafüred állt az élre. Az időközben délkeletire forduló szélben a Kukuljári- és Tijat-szigetek közötti szakasz kicsit félszelesre sikeredett, de két fordulóra minden hajónak szüksége volt. A Tijat-sziget megkerülése után újra a spinnakerreké illetve hátszeles széltaktikáé volt a főszerep. Pallayék raumosabb irányt választva egészen a Prvic-sziget partjai közelébe rohantak, míg Czap és Gál András inkább a pályatengely közelében maradva egymásra figyelt. Kívülről sokáig úgy tűnt, hogy ismét két utóbbi hajó késhegyre menő küzdelmében dől el az elsőség sorsa, de nem így történt. A Prvic-sziget mellett visszahalzolt DAK csapat optimális szögben raumolva száguldott a célvonal irányába, s végül az utolsó métereken megelőzte vetélytársait. 4 órás küzdelem, közel harminc tengeri mérföld után egy hajóhossz különbséggel futott be a három csapat az alábbi sorrendben: DAK Sailing Team, Kör-Ker - Interteher, Lillafüred Sailing Team. Negyediknek érkezett Tuss Miklós csapata, ötödik az Infiniti, hatodik az LP Média lett. Utóbbi két csapat sajnos a pálya teljesítése során apró hibát vétett, rossz oldalról kerülték meg a Kukuljari világító tornyot. A befutást követően szembesültek tévedésükkel, s mindkét csapat - nagyon sportszerűen - azonnal bejelentette a 3. futamtól való visszalépését. Szintén óriási csatát hozott a befutóban a hetedik helyért folyó küzdelem a Pureco és a Q Pharma csapata között. A cél előtt egy mérfölddel még a Q Pharma vezetett két hajóhosszal, de az őket támadó Pureco halzolások sorozatába kényszerítette őket, s ezt a "halz-csatát" az utóbbi nyerte, s így végül, mintegy 20-30 cm-rel a Q Pharma előtt ért a célba. Nagyszerű körülmények között, fantasztikus csatát hozott a Tengeri Bajnokság második napja, igazi hírverése volt ez a tengeri vitorlás versenyeknek.

 

 


 

Versenyarchívum   >>>

 

Online hírek, képek   >>>

 

Galéria  >>>

 

A futamok közvetítésében kommunikációs partnerünk a

 

Korábbi cikkek:

IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokság   >>>

Bavaria 42 Match ismertető   >>>

 

A tavalyi, VIII. MTNB versenyútvonalainak visszajátszása   >>>

 

 


tnmb - snewisport

LAST_UPDATED2