40. düsseldorfi hajókiállítás |
Kiállítások, vásárok |
2009.01.24. A hagyományokhoz hűen az idei hajósszezon is a düsseldorfi hajókiállítással kezdődik, melynek különös hangulatot kölcsönzött a tavaly ősszel kirobbant hitelválság, ami a hajós szektort sem hagyta érintetlenül.
Pedig lett volna alkalom ünneplésre, hiszen negyvenedik alkalommal nyitotta meg kapuit a kiállítás. Az örömmámor és pezsgőlocsolás ezúttal némileg háttérbe szorult, a fő témát a világválság okozta károk, problémák szolgáltatták. Ennek kézzel fogható jele, hogy több, hajóvásárlást finanszírozó cég még ajánlatot sem adott, nem hogy szerződjön. De azért ott voltak...
Az egyik legrosszabb hír a Dehler bezárása, de a pletykák szerint több európai hajógyár is leépítéseket, a termelés csökkentését tervezi. A többi iparághoz hasonlóan a hajógyártók itt sem kerülhetik el sorsukat, ha az évek alatt jelentős hitelállományt halmoztak fel, így a válságkezelés, és tőkeinjekció kifejezést várhatóan nem Düsseldorfban hallottuk utoljára a gyártóktól. Nehéz idő jár a charteresekre is, beszámolóik alapján úgy közel 20%-nál járnak az értékesítésben, aminek – jelen helyzetben – nagyon örülnek.
De mielőtt azt gondolnánk, hogy a vásáron kiállítók és látogatók egymás vállára borulva keseregtek volna, azért gyorsan megjegyeznénk, hogy idén is volt ok azért az örömre. A legnagyobbra talán az X-Yachtsnak volt oka, hiszen több díjat is besöpört, az X-34 és XC-45-ös típusaival, motorosoknál pedig a Feretti 470-es az év válaszottja. Emellett - válság ide vagy oda - szinte minden gyártó időzített a kiállításra újdonságot, a francia, német és szlovén gyárak újdonságait látva nem nagyon marad hiányérzet az emberben. Aki valami extrémre vágyik, az "mindössze" 16 000 euróért víz alá is merülhet a kétszemélyes Nemo 100 U-boattal.
Hála az újdonságoknak, a kiállítás vége fele a válság keltette rossz hangulatot az optimizus váltja fel az emberben és már alig várja a következő évet, hogy ismét Düsseldorfban kezdhesse a szezont.
compassmagazin.hu |