Keller András nyerte a MOL TBS Nagydíjat Nyomtat
Vitorlázás, szörfözés

A Fa Nándor által alapított és rendezett MOL TBS Nagydíj 16. alkalommal rajtolt el október 30-án, melyen idén 11 versenyző méretette meg magát. Változatos időjárási körülmények között, sok újraosztást követően, végig az élbolyba vitorlázva Keller András ért elsőként célba Füred előtt.

 

 

A péntek reggel 10 órás rajtot követően Varga Lajos állt az élre, őt Litkey Farkas és Fazekas Gábor követte, majd Keller András és Zolnai György vitorlázott Tihanyig. A csőből kiérve Földvár előtt az élboly sorrendje maradt, a negyedik Zolnai György, mögötte Német Zsolt, Keller András, Rick Gergely, Szutrély Gergő, Fináczy Péter, Fazekas László, és Kovács Tamás érkezett, aki a kikötő bejárata után kifordult északra, de visszakorrigált. A Balhé Balatonöszöd előtt Zánkára vitorlázva szállt ki a vonatozásból, és folytatta a versenyt az északi part felé.

 

 

Fél kettőkor a ZipCode bevállalta a marásvonalat Boglár és Fonyód között és sajnos fenn is akadt. Zolnai György hosszasan próbálta kiszabadítani a Code8-ast, de sikertelenül, így a tavalyi győztes kiszállt a szóló Balaton kerülésből. A Balhé északi part választása nem jött be, a vezető Varga Lajostól több, mint 13 km-es hátrányt gyűjtött össze. Fonyódnál Lajos meccselt az új P26-os Tantállal (Fazekas Gábor), mögöttük 1,3 km távolságban a KulcsSoft (Farky) és az Innov8 (Keller András) harcolt pozícióért. A Keszthelyi medencébe vízközépen hajóztak be, a sorrend többször változott, de még a Nelson FlottaLízing vezetett. A keszthelyi pályajelnél a sorrend: Nelson Flottalízing, KulcsSoft, Innov8, Balatonhelp, Fahajó, Kolibri, Tantál, Balhé, Zerge, Banzai.

 

 

A balatongyöröki csúcs alatt a Banzai is felült és csak a motor segítségével sikerült kiszabadítani. Ezzel Kovács Tamás is kiszállt a versengésből. Vízközépen és attól északra haladt tovább a 9 fősre csökkent mezőny az élen még mindig Varga Lajossal aki 7-8 csomós sebességgel érte el Ábrahámhegyet. Ekkor az első és a hátsó hajó között 14,32 km volt a távolság.

 

 

A cső gyenge szele ismét összerázta a versenyzőket, 3-4 csomós sebességkülönbséggel zárkóztak fel a hajók az élmezőnyre. A Keleti-medence körre az első hét hajó végső győzelmi eséllyel indulhatott. Estére a szél majdnem megállt, 1-4 csomós sebességgel zajló szélcsík vadászat vette kezdetét. Ekkor Farky felzárkózott Lajosra és Alsóőrs alatt meg is előzte, Rick Gergő és Fazekas Laci vízközépben bízott, és végre a Zerge is beért a medencébe.

 

 

A sötét leple alatt a SNEWISPORT LIVE tracking mutatta a hajók pozícióját, jól látszódott a térképen, hogy hamarosan teljesen új versenyszituáció alakulhat ki. A gyenge, csíkos szél lelassította a hajókat, Almádit nagyon lassan tudták közelíteni, közben egyre élesebb küzdelem bontakozott ki az első négy hajó között. Éjfél után 35 perccel Keller András fordult elsőként Aliga irányába, majd Varga Lajos és az újra sebességre talált Tantál követte. A KulcsSoft után a Fahajó és a Balatonhelp fordult. Háromnegyed kettőkor ismét vonalba kerültek az elsők. Kenese magasságában hat hajó volt versenyben az első helyekért, majd egy frissüléssel ismét 5-6 csomós sebességgel közelítettek a 3-as pályajelhez.

 

 

Innen senki sem hibázhatott, ritka kiélezett küzdelem vette kezdetét a befutóig. András elsőször a Tantál támadását védte, majd Farky érkezett rá. Ekkor Fazekas Gábort elengedte és a KulcsSoft fogása volt a cél, időszakosan az élre is állt négyszeres TBS győztes versenyző. Csopak alatt tudott az Innov8 ismét az élre fordulni és hajnali 3 óra 42 perctől mini match race alakult ki. Mögöttük Fináczy Péter a Fahajóval egyedül tartotta harmadik helyét, és felzárkózott a Kolibri is. Hajnali 5 órakor Keller András 576 méteres előnnyel elsőként ért célba, majd Farky futott be a 2. helyre. Fazekas László nagy lemaradását ledolgozva harmadik helyre kormányozta be a Kolibrit. Fa Nándor hajójával, a Fahajóval negyedik lett Fináczy Péter, Fazekas Gábor a Tantál első megmérettetésén ötödikként ért vissza Füredre. Varga Lajos hatodikként érte el a célvonalat Rick Gergő előtt. A reggeli, délelőtti szélcsend a verseny végére komoly kihívás elé állította Szutrély Gergőt és Németh Zsoltot. Mindketten 8M OD-vel küzdöttek a célba érését, de nem adták fel. 12:20-kor a Zerge futott be, majd 12:46-kor a Balhé.

 

 

11 indulóból 9 sikeresen célba ért a 16. MOL TBS Nagydíjon! A versenyen ahol minden induló nyer, hiszen ők önmaguknak szeretnének bizonyítani körülményektől függetlenül. Összetartanak, több esetben - így az idén is -  egymás hajójával állnak fel a rajtvonalra. Az aktuális eredmény természetesen fontos, de az már az út vége. A vasárnapi díjátadó ünnepség hangulata baráti volt, jó volt látni az őszinte örömöt a másik sikeréért. Keller András győzelme talán a legőszintébb örömöt hozta ki mindenkiből a teremben. Vastaps köszöntötte, Andris pedig a tőle megszokott szerénységgel fogadta a baráti öleléseket, gratulációkat.

 

 

 

Végeredmény befutási idővel:

 

1. Keller András, Innov8! (Code8), 2016.10.01. 05:03:05

2. Litkey Farkas, KulcsSoft (Nelson, 8M Pro), 2016.10.01. 05:11:40

3. Fazekas László, Kolibri (Flaar 26), 2016.10.01. 06:15:44

4. Fináczy Péter, Fahajó (8M Pro), 2016.10.01. 06:46:38

5. Fazekas Gábor, Tantál (P26 V2), 2016.10.01. 06:47:47

6. Varga Lajos, Nelson Flottalízing (Flaar 26 RR), 2016.10.01. 06:58:48

7. Rick Gergely, BalatonHelp (Code8), 2016.10.01. 07:35:36

8. Szutrély Gergely, Zerge (8M OD), 2016.10.01. 12:20:00

9. Németh Zsolt, Balhé (8M OD), 2016.10.01. 12:46:00

10. Zolnai György, ZipCode (Code8), DNF

11. Kovács Tamás, Banzai (mini 6.50 proto), DNF

 

 

A szóló tókerülőn résztvevő hajók és a motorosok SRB-vel voltak felszerelve. A SNEWISPORT LIVE tracking segítségével végig lehetett követni a versenyzőket, a tizenegy hajó útvonala visszanézhető a SNEWISPORT Versenyarchívumból.



Közvetlen, személyes élmények a futamról:

 

 

Fazekas Gábor - Tantál

 

MOL-TBS 2016 azaz a mennyből a pokolba,és fordítva…

A Hard Days’ Night (azaz Egy nehéz nap éjszakája)

“It's been a hard day's night, and I'd been working like a dog
It's been a hard day's night, I should be sleeping like a log
But when I get home to you I find the things that you do
Will make me feel alright „ The BEATLES

 

Valahogy ez a szám pörgött a fejembe újra és újra… ahogy a keleti medencében csapágyasra hajtottam az orrvitorla betekerőket, és már valószínű az ötvenedik fordulónál tartottam a koromsötét éjszakában, hajkurászva az itt-ott megjelenő szél csíkokat, amiket persze nem láttam csak éreztem…legalábbis nagyon érezni akartam.

 

Tudtam, készültem rá hogy nagyon nehéz lesz, de még a legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy ennyire. Kegyetlen harcot vívtam egy eddig ismeretlen ellenséggel. Magammal.

 

Többször is majdnem legyőzött, de végül megnyertem a csatát és bevittem a hajót a célvonalon…reggel 6 óra 47 perc 47 másodperckor,közel 21 órányi intenzív vitorlázást követően az 5-ik helyen.

 

Az életem első szóló tókerülőjén egy friss, még nem teljesen kiforrt hajóval, amellyel eddig kb 3-4 órát vitorláztunk,majd minden alkalommal kisebb-nagyobb technikai hibával tértünk vissza a kikötőbe.

 

A verseny előtt pedig pontosan 0 óra 0 perc 0 másodpercet vitorláztam vele egyedül.

 

Persze tanácsot kértem és kaptam is előtte azoktól, akik már megcsinálták.

 

A legfontosabb az volt persze hogy el ne induljak vele, inkább, és főleg a jól ismert CODE-al, ami egyébként is a várható szélben a legpotenciálisabbnak tűnik a győzelemre.

 

Nem hallgattam rájuk…mert az eszembe sem jutott, hogy a következő jó pár évben egyáltalán az első 10-be beférhetek,persze elsősorban magam miatt,függetlenül attól, hogy milyen hajóval indulok.

 

És akkor megtörtént a csoda…a lehető legjobb szögön, masszív sebességfölénnyel,élénk délnyugatiban az első helyen vágtatva közelítettem az Aliga bójavétel után a Füredi célra…már láttam a villogó sárga befutót…és azon gondolkoztam, hogy ez nem lehet igaz, valószínű hogy csak álmodom,elaludtam a hajón és álmodom…veszélyben vagyok,fel kell ébrednem…

 

Reality check azonnal! Aznap már többedszerre. Megcsíptem magam. Fáj. Tehát ébren vagyok.

Akkor viszont nagy a baj; ugyanis bármennyit is dolgoztam érte, ezt még közel sem érdemlem meg. A TBS 16 éves, történelmi győzteseinek a teljesítményét homályosítaná el, ha egy zöldfülű, első alkalommal,egy kipróbálatlan hajóval,középszintű vitorlástudással megnyerné a versenyt.

 

Lehetetlen! Felfoghatatlan, ez nem lehet igaz! - ismételgettem magamban. Elverni ezt a mezőnyt?
Litkeyt, Vargát, Fináczyt, Kellert, Rick-et vagy az összes eddigi versenyen induló Fazekas Lacit?

 

Így utólag belegondolva….mégiscsak szerencsém volt és van igazság ezen a földön.
Elfogyott alólam a szél. Kifutottam belőle. Az addig stabilnak tűnő délnyugatiban rohanva egyszer csak lebeggelt a genoua, és a billentett kiel már borított is lúvba…ott ragadtam a semmi közepén,50 méterre a széltől és semmit sem tehettem. Ekkor mutatkozott meg a fent említett,hatalmas vitorlázók igazi tudása,aznap már többedszerre.

 

Gratulálok Keller Andris (ez már nagyon-nagyon kijárt Neked!), gratulálok Litkey Farkas, Fazekas Laci, Fináczy Peti és gratulálok mindenkinek aki elindult.
Hogy mit is tanultam ebből a versenyből?

 

Varga Lajossal teljes egyetértésben…alázatot.

 

A többi teljesen mellékes.

 

Fazekas Gábor / TANTÁL



Litkey Farkas - KulcsSoft

 

Gyönyörű verseny volt a MOL-TBS a Kulcs-Soft hajó fedélzetén.
Ismét sok segítséget kaptam:
Hajót Varga Lajostól és Varró Gábortól.
Code0t Várnai Rolandtól és Paksi Pétertől.
Pősze Andrástól az aksit.
Nagyon szépen köszönöm!

 

 

Rick Gergely – BalatonHelp

 

Amikor megkérdik tőlem, hogy mi jó a Szóló Tókerülésben, akkor nehezen tudok válaszolni.

 

Jó egyedül vitorlázni, hallgatni az őszi Balatont, érezni az illatát.
Jó versenyezni olyan mezőnyben, ahol mindenki őszintén örül a másik sikerének /Gratulálok tiszta szívemből Keller Andris!!!!/, figyelni, versenyezni, megoldani nehéz feladatokat helyzeteket.

 

Mesés verseny volt az idei, köszönöm Simon Tamásnak a Code8-at, nagyszerű hajó volt, kénytelen voltam kockáztatni a végén, de most nem jött be ...

 

Nyertem az élményt, a mosolyogva összekacsintást a barátokkal a vasárnapi ebéden, és nagy tapasztalatot!

 

Köszönöm a rendezőknek, a fáradhatatlan munkát, a minőségi versenyrendezést! Gyanús, hogy jövőre újra nevezek ....

 

 

fotó: [email protected]



snewisport