Versenybemutató I. – Csillagtúra |
Vitorlázás, szörfözés |
2009.02.27. Cikksorozatunkban hétről hétre bemutatunk egy-egy balatoni nagyhajós versenyt, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy felkeltsük az érdeklődést néhány olyan verseny iránt, melyek megérdemlik a kiemelt figyelmet.
Elsőként a Balaton egyik legrégebbi versenyét választottuk, a Csillagtúrát. Az idei évben augusztus első hétvégéjén rendezi hagyományőrző versenyét a Vilati SE. Dr. Dulin Jenő a Vitorlázás Magazinban, a 2005-ös jubileum kapcsán így írt a számára nagyon kedves távversenyről:
"A 2005. évi Versenynaptár 33. versenye a Csillagtúra. Miért érdekes ez az adat? Többek között azért, mert 1945 után ez lesz a 25. verseny. Mondhatja bárki, na és? Igen ám, de ezt a versenyt már 1939-ben is megrendezték; vagyis a Kékszalag után a legrégebben rendezett távverseny. Aki egyszer is elindult és végig küzdötte ezt a 24 órás versenyt, tudja csak értékelni azt a sok érdekes, mondhatnám egyedülálló élményt, amit a Csillagtúra nyújt. Nem csak állóképességre van szükség, hanem seregnyi taktikai, számolási feladat teszi érdekessé a küzdelmet. Egyetlen verseny sincs, amelyikben azonos „slágon” vagy éppen szembe haladva kell küzdeni a helyezésekért, vagy azt kigondolni, hogy melyik ellenőrző pontnál érdemes bejelentkezni, esetleg azt kihagyni, gondolva a további bejelentkezésekre. Hogyan járunk jobban, ha kisebb távokat vitorlázunk többször, vagy kockáztatunk és nagyobb távolság bevitorlázására vállalkozunk. Külön kiemelt érdekesség az éjszakai „tájékozódási pont” megkeresése, és megtalálása, ami plusz pontokat eredményez. Végeredményben egyedülállóan érdekes, izgalmas küzdelmet jelent a Csillagtúra szereplés. Nem titkolt célom az érdeklődés felkeltése és a versenyen való részvételre biztatás.
Az első – és a többi háború előtti – Csillagtúrát a Magyar Atlétikai Club vitorlás szakosztálya (MAC) rendezte. A verseny kiírása nagyjából hasonló volt a jelenlegihez, viszont nem jelöltek ki éjszakai pontot és még egy érdekesség, a rajt nem reggel, hanem késő délután (18 óra) volt. Az ellenőrző állomások: Siófok, Kenese, Almádi, Alsóőrs, Füred, Tihany, Tihany Rév, Révfülöp, Fonyód, Boglár, Szenes, Földvár. Mindegyik állomást háromszor lehetett érinteni, kivéve a célba érkezés helyét, ez Siófok volt. Az első versenyen, melyet 1939. július 8-9-én rendeztek, 6R, 30-as és 22-es cirkálók, 25-os jollék, 22-es verseny jollék indulhattak. A nevezési díj 10, illetve 6 pengő volt. 21 hajó indult. Nyert a HUNGÁRIA. Kormányos Heinrich Tibor (97 km), második ZSARNOK (22-es sch), harmadik MOHÓ (30-as sch). A nagy sikerre tekintettel elhatározták, hogy 2 évente megrendezik ezt a versenyt. Tehát a következő Csillagtúra 1941. augusztus 3-án zajlott, a kikötők közül kimaradt Boglár, Szemes és Fonyód. 22 egység versenyzett, de csak 9 ért időben célba, mert a verseny másnapján olyan sűrű köd ereszkedett a vízre, hogy sokan eltévedtek. Első volt GLÓRIA, 120 km-t teljesített, második CATALUNYA (25-ös jolle) 91 km-rel, harmadik RATOSNYA (30-as jolle). 1942-ben a Yachtszövetség a versenyt Horthy István emlékversenyként írta ki, a repülőszerencsétlenségben elhunyt emlékére, de a MAC rendezésében. A győztes kupája jelenleg is megvan, az Ember család birtokában. 1943-ban már 48 hajó indult, de az időjárás sokakat megtréfált, - szélhiány miatt - csak 6 hajó érkezett a célba. Első KING KONG (50-es cirkáló) kormányos: dr. Ember Károly, teljesítménye 113 km, második ÁLMOM (30-as sch), harmadik NOVARA (25-ös jolle). A II. Világháború hosszú időre megszakított a küzdelmeket. 1971-ben a KISHAMIS 75 éves jubileumán az évforduló tiszteletére a Vízügyi SC egy Csillagtúrát rendezet, melyet a JOHANNA nevű Európa 30-as nyert, dr. Bánhidi Zoltán kormányzása mellett. Ezen a versenyen a 22-es cirkáló osztályban első helyezést ért el a KORMORÁN, Sulyok Béla kormányossal, Keresztes Tibor, Kovács Gábor, Tóth Kálmán legénységgel. Ez az eredmény eldöntötte a Csillagtúra további sorsát, mert a Vilati SE vitorlás szakosztálya úgy döntött, hogy a továbbiakban megrendezi ezt az egyedül álló versenyt. Szerencsére megtartották ígéretüket, mert azóta is sok áldozat árán ugyan, de rendszeresen szerepel a versenyprogramokban a csillagtúra. Mégpedig 1983-ig évente, 1984-1996 között kétévente, 1997-től újból évente küzdenek a hajók az abszolút első helyezetnek járó kupáért és osztályhelyezésekért. Megváltoztatták az eredeti kiírást. Többek között Badacsonyt is felvették az állomások közé, bevezették az „éjszakai pontot”, a versenyt nem délután, hanem reggel indítják, büntető pontokkal ugyan, de meghosszabbították a befutás idejét stb. Néhány érdekesség az elmúlt időszakból:
Remélem, ezek az adatok és a leírás sokakat csábítani fog, hogy részt vegyen a Csillagtúrán. Jó szelet kíván: Dulin Jenő
compassmagazin.hu |