Balaton 31-esek találkozója |
Vitorlázás, szörfözés |
2009.02.15. 2008. augusztusában kezdődött el a Balaton 31 típusú hajók találkozójának szervezése. A szervezők célja, hogy a versenyeken a sor végén csapató bútorszállítók eséllyel indulhassanak egy számukra kiírt versenyen.
Azt szeretnék, hogy a Balatonon nagy számban megtalálható klasszikus hajók tulajdonosai egy jó buli keretében, létrehozzanak magunknak egy helyet, ahol dicsérhetik a nemritkán húsz éves hajóikat. Az idő múlásával, az elképzelés megvalósulni látszik. A tervek szerint 2009. május 23-án, Balatonlellén a BL Apartments & Yachtclubban gyűlnek össze Európa legnagyobb tavának B31-es lakói. Részvételi szándékukat előzetesen már többen jelezték. A hajók, melyek biztosan ott lesznek: Hvalross, Aladdin, Escape, Kata, Rozmaring, Spleen II, Dora-Sophia, Aquilla II, Beata, Dolphin, Memory.
A Balaton 31-es, névadójának emblematikus hajója, mely sikerrel szerepelt tengeri és óceáni megmérettetések alkalmával is. A Balatonfüredi Hajógyárban 1971-ben kezdődött a Balaton 31 típus gyártása, svéd tervek alapján. A Hajógyár korabeli ismertetőjében ez állt: 31 láb hosszú, túrázásra, sőt föld körüli tengeri utazásra is alkalmas, kerek bordaformájú vitorlás. A műanyag részek üvegszál erősítésű poliészterből, a berendezések mahagóni fából, a kárpitozás bútorszövetből, műbőrből és padlószőnyegből készül. A rudazat könnyűfém ötvözet, az állókötélzet és a veretek rozsdamentesek. A tágas belső terekben 6 kényelmes ágy, egy konyha, beépített WC, asztal és polcrendszer található. A különböző rakterek nagy rakodási lehetőséget biztosítanak. A hajóba segédüzemként 15-18 LE-s beépített motor szerelhető. Nagy stabilitású, jól manőverezhető és könnyen kezelhető vitorlás.
A típus máig Magyarország legismertebb vitorlása, hírét a Salambo és a Szent Jupát emelte magasra. Fa Nándor és Gál József, elsőként Magyarországról ezzel a típussal kerülte meg a földet 1985-87 között. Kopár István 1990-91-ben első magyarként, egyedül teljesítette a földkerülést, majd 1992-ben Cittel Lajossal az Atlanti átkelést. 1992-ben csatlakozott a két híres B31-eshez a harmadik, a Deneb, mely még ebben az évben két Atlanti átkelést teljesített. A Szent Jupát ma is a Közlekedési Múzeum épületében, a Hírességek Csarnokában látható.
compassmagazin.hu |