Ismét Keszthely-Kenese rekordkísérlet |
Írta: Balazs | ||
2011, OCTOBER 20, THURSDAY 22:32 | ||
Télen két alkalommal próbálkoztam volna már a táv megtételére egy jégszörfön, de az időjárás nem úgy gondolta. Akkor a délnyugati front nem tudott betörni a Balaton fölé. Ezek voltak az első gondolatok, amikor hétfőn kitaláltuk Varga Lajossal, a Nelson nevű 8M Pro tulajdonosával, hogy futunk egy kísérletet. Sokat finneztünk anno együtt, de J24-el és 8mod-val is men tünk már együtt. Most a tengeri bajnokság után hazafelé jövet beszélgettünk, és mindketten azt mondtuk, hogy ha lesz időjárás hozzá, megpróbáljuk.
Hétfő este csörgött is a telefon, pont a windguru előtt ültem, de szörfözés miatt néztem az előrejelzést. Pár ellenőrzés még más előrejelző oldalakra, és abban maradtunk, kedd reggel döntünk. 8 óra körül csöngött a telefon, megyünk! Last minute, a hajó Füreden. Hogy jut le? Lajos vállalja a feladatot, Junoval vontán mennek Keszthelyre kedden este. Szerda reggel 6-kor másodmagammal hagyom el Budapestet, Fehérvárnál még felkapjuk Cserot a fotóst.
Lefeküdtünk a génuával egyszer, így reffeltünk egy sort, stabilabb lett a gép. 20 perc alatt kiértünk a keszthelyi öbölből, némi magasságot nyerve, ami nem volt jó döntés, később jól jött volna a mélység a hátszelesebb szakaszon. Reachert rántottunk, és sebességünk folyamatosan 10 csomó fölött volt. Az utazó 14-16 csomó, a maximum 18.7! Ne feledjük, egy 8 méteres hajóról beszélünk! Fonyódot hamar elértük, sokat fúrtunk hullámba, ami a hajó hosszából eredő dolog.
Folyamatos schottolás, és vigyorogtunk rendesen. Fonyód után picit mintha gyengült volna a szél, bekötöttük a nagy gennakert, ami 90nm. Felhúztuk, és szépen vágtattunk vele az egyre hátszelesedő szélben. Már a halzoláson gondolkoztunk Lelle környékén, amikor megpadlóztunk. Sikerült levergődni úgy, hogy a nagyvitorlát leengedtük. A visszahúzás küzdelmes volt, de sikerült, újra vágtatás. valahol Lelle és Szemes között viszont estünk megint egyet. Nehezen jöttünk le, mivel a szél 30 csomó fölött volt már ekkor. A génua segített, úgy nézett ki megússzuk. Elindultunk grósz nélkül, majd amikor kiállt a gennaker, luvba húzta az árbocot, és Lajos elragadta a víz a kormány mellől. Én túlélőbe kerültem, de nem észleltem kormányosom távozását, beszéltem hozzá. Nem válaszolt, milyen udvariatlan ember, gondoltam magamban! Körülnéztem, de Lajos sehol.
Hátramentem a kormányhoz, és látom, hogy Lajos már a motorosban van. Akkor a kísérletnek vége. Sebaj, a biztonság mindenek felett. Visszakaptam kormányosom, és elkezdtük a spontán halzolás után vízbe esett gennaker megmentését. Két tenyérnyi szakadással megúszta a történetet, de 10 perc volt mire úrrá lettünk a káoszon. Elindultunk fockkal, majd óvatosan grószt húztunk, majd kis gennakert. Megbeszéltük, hogy végigmegyünk, mert az Asso ideje még meglehet így is! Sebességünk megint 13-14 csomó volt, rohantunk a cső felé, a szél gyengült. Pont rossz ütemben húztuk fel a gennakereket… 3 óra volt az időnk a csőig, levonva a futásokért járó cirka 25 percet, nem álltunk annyira rosszul. A cső után Lajos nagyon kezdett fázni, így a feladás mellett döntöttünk, az egészség mindenek előtt! Halz, majd gennakerrel irány a Byc. Sima vízen megint 16 csomóval rohangáltunk, fülig érő szájjal.
Zuhany, vitorla szárítás, étkezés, vízmerés a hajóból, hogy csak a legfontosabb teendőinket említsem. Lajos a zuhany alatt melegedett fel. Én hőmérsékletben jó voltam, hála a Magic Marine offshore ruhának!
Tanulságok: mi alapvetően az egytestű időt akartuk megfutni, ami 3 óra 40 perc. Ez az idő hozható is lett volna. A borulás 1 óra 30 perc után történt velünk. Ilyen hideg időben csakis szárazruhában szabad elindulni, és a kísérőmotoros feltétlenül szükséges az ilyen menetekhez. Ha lesz még olyan idő, lehet hogy próbálkozunk még az idén!
Pallus
fotók: Cserta Gábor, cseropix
További Nelson KK képek >>>
Sailing Center - snewisport |
||
LAST_UPDATED2 |