Az év jeges legjobb téli híre! 2023. január 28-án új Kék Sál rekord született, a Dopff Sailing Team - Szentmarjai Gábor, Keresztes István, Sárközy András,Detreköi Zsuzsa 13 óra 10 perc 51 másodperc alatt teljesítette a Kékszalag távot kikötés nélkül Dopff (Fisksatra S30) vitorlásukkal. Ezzel egy alig több, mint egy éve beállított időn sikerült több mint két órát javítani!
A Kék Sál története napjainkig
2018. február 3-án a Hajozas.hu csapata - Czégai Péter kormányos, Domonkos Gábor, Szabó Zoltán, Török László, téli időjárási körülmények között elsőként teljesítette a legendás Kékszalag verseny távját a Töti (H-25624-12 Jeanneau Sun Odyssey 29.2) fedélzetén 17 óra 57 perc 55 másodperces idővel, ezzel hagyományteremtő szándékkal megalapították a Kék Sál téli versenyt és egyben beállították annak alapidejét. Ez elfogadásra és rögzítésre került a Magyar Rekordok adatbázisába.
2022. január 17-én a Dopff Sailig Team – Szetmarjai Gábor, Szentmarjai Tamás, Bartucz Mihály, Ujvári Gábor sikeres Kék Sál rekord kísérlettel megdöntötte az alapidőt a Dopff Fisksatra S30 svéd gyártású cirkálóval. Az új, hivatalos rekordidő 15:21:29 lett. Hajójuk útvonala visszanézhető a Versenyarchívumból. Teljesítményük elfogadásra és bejegyzésre került a Magyar Rekordok adatbázisába.
2023 - Az új Kék Sál rekord
A téli balatoni vitorlázásban jelentős rutinnal rendelkező Dopff Sailing Team hosszas meteorológiai előrejelzések figyelésén, elemzésén volt túl mire kiválaszthatták a megfelelő időpontot. Tekintettel a rekordöntés veszélyeire, amit a téli körülmények csak fokoznak, ez idő alatt volt lehetőségük maradéktalanul felkészíteni a hajót és magukat a legbiztonságosabb éjjeli és nappali menetre. 2023. január 28-án végre kialakultak az ideális meteorológiai körülmények. Fagypont feletti hőmérséklet több mint 15 órán át, egyenletes, stabil északi, enyhén észak-nyugati szél minimum 20 és nem több mint 45 km/h erősséggel a teljes távon, lehetőleg szélváltók nélkül.
Dopff ST befutó után
Szombaton hajnali négy órakor bekapcsolt a SNEWISPORT Race Box, röviddel ez után kihajóztak a balatonfüredi BYC kikötőből és közeledtek rajtvonalhoz. Ennek északi oldalán haladtak át 2023. január 28-án 04:28:15-kor és indultak a balatonkenesei pályajel irányába. Ezzel hivatalosan kezdetét vette a Kék Sál rekorddöntési kísérlet. Az első etapot másfél órán belül teljesítették, egycsapáson, kisebb korrekciókkal szinte légvonalba. Legmagasabb pillanatnyi sebességük 8,1 kts lett ezen a szakaszon. Jó kezdet, következhetett a siófoki kapu. A szél iránya és ereje változatlan maradt, így hasonlóan optimális vonalon, egy órán belül érték el a pályajelet 06:44-kor. Legmagasabb elért pillanatnyi sebességük 8,6 kts-re nőtt az Aranypart mentén. A harmadik szakaszon Tihany felé érték el teljes távra vetített sebességi maximumukat. Az Ezüstpart előtt rövid ideig 9,2 csomóvar szelték a hullámokat, nem sokkal kérőbb 07:39-kor vitorláztak be a Balaton középső medencéjébe. A Tihanyi csövet északi oldalon teljesítették jelentős sebesség csökkenés nélkül. Ekkor már kis optimizmusra adhatott okot 6 csomó feletti átlagsebességük és az internetes szélképek jelenései. Egy takkon folytatták útjukat vízközépen, majd Balatonszárszó és Öszöd között az előrejelzésekkel ellentétben leálló szélbe találták magukat. Szerencsére nem álltak meg, de sebességük egy ideig feleződött. Túljutva ezen vissza gyorsultak, a Györöki csúcsig többször is elérték rövid időre a 8,5 kts sebességet. Ekkor következett talán la egnehezebb rész, hiszen mögöttük fújt a Keszthelyi-medencében fújt. De a csúcs alatt, ott, ahol éppen jártak majdnem tükör víz fogadta őket döghullámokkal, sok kis szélváltóval. Rövid időre meg is állt a Dopff, de végül szép lassan megindult és Vonyarcvashegy magasságában már 5-6 csomóval haladtak. Sok időt vesztett ekkor a csapat, de értékes percekkel jutalmazta őket a Keszthelyi-medence. Az a hely, ahol a legtöbb esetben küzdelmes szélcsendben kellene haladni, most 5-6 kts vitorlázást tett lehetővé. 12:31-re értek a nyugati pályajelhez és lendületből indulhattak keleti irányba. A track log statisztika a szélcsend miatti leállással együtt is 4,9 kts átlagsebességet számolt a nyugati medencében, vmax pedig 8,1 kts lett. A Vonyarci mólószártól délre, irányra állva kevés korrekcióval vitorláztak Tihany felé. Ekkor már jól alakult az új rekordidő, de még nagy kérdés volt mi vár rájuk a félszigetnél, annak keleti oldalán Füred előtt. 16:25-re értek a Révhez, ezzel kevesebb, mint 3 óra 15 percet vitorláztak a középső medencében. Tihany takarásából kiérve véget ért a sok hosszú egy takkos veretés és kezdetét vette a 7,8 kilométeres krajcolás aminek a végén 17:39:06-kor célba értek a Balatonfüredi móló előtt. Ekkor született meg a Kék Sál új rekordideje: 13 óra 10 perc 51másodperc!
A Kék Sál - sikeres - rekordkísérlet útvonala visszanézhető a térképre kattintva
Érdemes a teljes útvonalat (long) kirajzolni a SNEWISPORT térképen. Elképesztő rövid úton, 157,7 kilométer vitorlázással és 6,5 kts átlagsebességgel sikerült körbe vitorlázni a tavat.
Dopff Sailig Team:
"Ebbe nem hagytunk sokat” – Szentmarjai Gábor (Szenna)
"Tudod mit láttam?? Szelet, szelet a Keszthelyi öbölben! Le is fényképeztem!” – Keresztes István (Guszti)
"A hajó és a körülmények is ideálisak voltak. Nagyon nehéz lesz ezt az eredményt megdönteni ” – Sárközy András (MaugLee)
"Bármit odaadnék nyáron egy ilyen időért” - Detrekői Zsuzsa
Hajó: Dopff , Fisksatra S30 , 1978 Svédország
Szivből gartulálunk az egész Csapatnak! Jó érzés volt szurkolni nekik és befutó után a BYC mólószárán beszélgetni a friss élményekről.
Teljesítményüket a Magyar Rekordok befogadta adatbázisába és megkezdődött a hitelesítési folyamat. A téli vitorlázás szépsége, a természet szeretete és persze egy jó adag adrenalin lehet garancia arra, hogy ez az aktuális idő sem lesz időtlen. Várjuk a folytatást.
snewisport
|