Rajt-cél győzelemmel tért haza a Raffica a Centomigliáról |
Raffica Sailing Team | ||
Indulás Olaszországba Az előkészületek még szerdán kezdődtek el a balatonfüredi hajógyári kikötőben, ahol össze készítette a csapat a hajót. Daruzás, szétszerelés, összecsomagolás, mindenki ott volt, dolgozott. Az utánfutó kapacitását teljesen kihasználva minden a helyére került, majd több csoportban elindultak Olaszországba, ahova csütörtök hajnalban érkeztek meg.
Érkezés, szerelés, edzés A hajó daruzása, árboc felállítása és az egyéb szerelvények beállítása több mint 5 órát vett igénybe. A Garda tavat ismerve, a hajót egy több mint 4 méteres tőkesúllyal szerelték fel, mellyel nyugodtan vitorlázhattak a helyenként 300 méteres vízmélységben.
A pénteki nap időjárása nem tűnt túl biztatónak, mivel leült a pára a tóra, és alig lengedezett a szél. Gyors ebédelés után a frissen feltámadó szélben következett a három órás bemelegítő edzés. Ez a bevitorlázás fontos volt a csapat és hajó számára is, minden technikai felszerelésünket kipróbálhatták a nagy verseny előtt. Eközben a kikötő megtelt többféle nemzet vitorlás hajóival. A parton impozáns látványt nyújtott a 3 esélyes trapézos hajó látványa.
Késő délután megérkezett Roberto Benemati, akivel azonnal elkezdték az egyeztetéseket. A fedélzeten vitatták meg a posztokat, a feladatokat, az elvárásokat. Már az első megbeszélés alkalmával is látszott, hogy egy profi vitorlázóval bővül csapatunk, aki nagy tapasztalatával sokat segíthet a jó eredmény elérésében. Ez volt a célja a Raffica Sailing Team idei fő támogatójának, a Hally Hansen-nek is, akinek köszönhetően a legmodernebb technikai ruházatába öltözött a csapat.
61. Centomiglia, a verseny A verseny napján korán keltek a magyarok, a daruzás 7 órára volt megbeszélve. Elsők között érkeztek, a kikötő lassan megtelt vitorlázókkal, akik lázasan készülődtek a 10-12 órás versenyre.
A hajó vízre daruzása után elkezdődött a helyeszkedés, a nyílt kategóriában induló hajóknak a rajtvonal egy megadott szakaszán kellett elrajtolniuk.
Nagyon nehéz volt elindulni, mivel a part mellett nem fújt szél, és erős volt a hullámzás, ami a tó közepén fújó 13 csomós szélnek volt köszönhető. Negyed óra elteltével is ezek a hatalmas hajók még mindig egyhelyben álltak, a Clandesteam-et és a Wildlady-t a hullámok és az áramlás veszélyesen egymás mellé is sodorták. A Griffo és a Rafffica a hullámokon billegve próbált szelet keresni. Ebből a szituációból a Raffica jött ki győztesen és nagy előnyre tettünk szert azzal, hogy észrevett egy olyan szélcsíkot dél felől, amivel meg tudtak indulni.
A Garda tó közepén fújó szelet elérve teljes vitorlázattal és teljes trapézsorral, 13-14 csomóval álltak be a mezőnybe, és megkezdték a kreuzolást a Torbole-i bója felé. Biztonságosan maguk mögött tartva a többi esélyes hajót vitorláztak a hatalmas sziklák lábánál. A negyed szeles szakasz keményen megdolgoztatta a csapatot. A Garda tó széljárására jellemzően délben elállt a szél, ami Torbole-i forduló előtt érte el a liberásokat. Egy frissülésnek köszönhetően sikerült elsőként megkerülni a bóját. Ezzel kezdetét vette az a hosszú szakasz, mellyel hosszában szelték át a tavat.
A fokozatosan frissülő déli szélben kezdett előjönni Benemati proffeszionizmusa, aki óramű pontossággal diktálta a taktikát az előre kitalált stratégia alapján. Benemati elkézpelésére jellemző volt, hogy amikor a forduló időpontjára 5 percet mondott, akkor fordultak is. Néha ez az időpont nagyon közel esett egy sziklához, vagy akár a strandhoz, így volt, hogy 5-10 métere a sziklától fordultak meg, ahol a csapatnak nem volt lehetősége a hibázásra. A taktika eredményességét mutatta, hogy sohasem futottak ki a szélből, és a nyomukban loholó Clandesteam már 1 km-rel lemaradt. Az esélyeseket folyamatosan szemmel tartva vezették a mezőnyt. A tó felétől, a Bogliaco-i bójavétel után folyamatosan motorcsónakos kísérők érkeztek, akik egészen a tó alsó csücskében lévő fordulóig követték a rafficat. A Desenzano bójavételkor a szurkolók hangos kürtszóval bíztatták a résztvevőket. Itt a csapat az utolsó erejét összeszedve indult a cél felé, az egyenletesen fújó szélben, futtatott menetben, a befutó előtt blisztert húzva. Egyre inkább világossá vált, hogy reális esély van a Centomiglia megnyerésére. Az esélyes hajók között rajt – cél győzelemmel futott be a csapat, 8,55 óra vitorlázás után.
Győzelem, ünneplés Ami ez után következett, az valaimért a hazai versenyeken nem tapasztalható. A parton népes nézőközönség fogadta a versenyzőket, hangos kiabálás és füttyszó kíséretében érkeztek be a kikötőbe, miközben megszólalt a magyar himnusz ... Felemelő érzés így nyerni, igazi győzelmi mámort élhettek át Zsolték.
„Magyarként először nyertük a meg a Centomigliát, ami igen felemelő érzés. A sok együtt vitorlázott idő, a csapat összeszokottsága megmutatkozott a hajó vezetésében, az egész verseny során nem alakult ki egyetlen kritikus szituáció sem. A hajó és csapat kiválóan teljesítette a 100%-on vitorlázást Nagyon büszke vagyok a csapatomra!” foglalta össze Király Zsolt röviden a versenynapot.
snewisport Ismét nemzetközi versenyen vett részt csapatunk. Az idei versenyszezon egyik kiemelkedő állomása az olasz vitorlásverseny. A részvételi szándékunkat megerősítette az, hogy felvette velünk a kapcsolatot Roberto Benemati olasz kormányos-taktikus, hogy szívesen venne részt velünk taktikusként, ülne a hajónkon. Örömmel éltünk a lehetőséggel, hiszen ő a Garda tó szélviszonyainak legjobb ismerője és 6 szoros Centomiglia győztes. Kíváncsian vártuk, hogy mit tud hozzáadni a csapat tudásához. Szerda esti balatonfüredi hajópakolás után egy hosszú országúti hajóvontatás vette kezdetét, mely csütörtök hajnalban ért véget. Pár óra alvás után a kikötőben rögtön hozzá is kezdtünk a hajó összeszereléséhez. A Garda tavat ismerve, a hajót egy fejlesztés során egy több mint 4 méteres tőkesúllyal láttuk el, mellyel nyugodtan vitorláztunk a helyenként 300 méteres vízmélységben. A hajó daruzása, árboc felállítása és az egyéb szerelvények beállítása több mint 5 órát vett igénybe. A pénteki nap időjárása nem tűnt túl biztatónak, mivel leült a pára a tóra, és alig lengedezett a szél. Gyors ebédelés után úgy döntöttünk, hogy a frissen feltámadó szélben egy kis bemelegítő edzésre kihajózunk. Ez a bevitorlázás fontos volt a csapat és hajó számára is, hogy minden technikai felszerelésünket kipróbáljuk a nagy verseny előtt. Három óra edzés után elégedetten tértünk vissza a partra. Eközben a kikötő megtelt többféle nemzet vitorlás hajóival. A parton impozáns látványt nyújtott a 3 esélyes trapézos hajó látványa, melyek közül az egyik a mi hajón, a Raffica. Késő délután megérkezett hozzánk Roberto Benemati, akivel a hajón egyeztettük a posztokat, a feladatokat, az elvárásokat. Már az első megbeszélés alkalmával is látszott számunkra, hogy egy profi vitorlázóval bővül csapatunk, aki nagy tapasztalatával sokat segíthet a jó eredmény elérésében. Este a kedvenc kikötői éttermünkben kellemes hangulatban eltöltött vacsora várt ránk, miközben a csinos olasz pincérlányok megadták a hangulatot a másnapi versenyhez. A verseny napján korán kelt a csapat, mivel a daruzásunk 7 órára volt megbeszélve. Elsők között érkeztünk, a kikötő lassan megtelt vitorlázókkal, akik lázasan készülődtek a 10-12 órás versenyre. A csapatunk a Hally Hansen legmodernebb technikai ruházatába öltözött, és magunkkal vittük a vízhatlan felsőnket is. A hajó vízre daruzása után elfoglaltuk a helyünket a többi gyors hajó között. A nyílt kategóriában induló hajóknak a rajtvonal egy megadott szakaszán kellett elrajtolniuk. Nagyon nehéz volt elindulni, mivel a part mellett nem fújt szél, és erős volt a hullámzás. Ezeket a hullámokat a tó közepén fújó 13 csomós szél keltette. Negyed óra elteltével is ezek a hatalmas hajók még mindig egyhelyben álltak, a Clandesteam-et és a Wildlady-t a hullámok és az áramlás veszélyesen egymás mellé is sodorták. A Griffo és a Rafffica a hullámokon billegve próbált szelet keresni. Ebből a szituációból a Rafficával mi jöttünk ki győztesen és nagy előnyre tettünk szert azzal, hogy észrevettünk egy olyan szélcsíkot dél felől, amivel meg tudtunk indulni. A Garda tó közepén fújó szelet elérve teljes vitorlázattal és teljes trapézsorral, 13-14 csomóval álltunk be a mezőnybe. A többi esélyes hajó csak késve tudott a nyomunkba eredni. Ezzel megkezdtük a Torbole-i bója felé haladásunkat. Mivel a szél ebből az irányból fújt, így kreuzolnunk kellett. Biztonságosan magunk mögött tartva a többi esélyes hajót vitorláztunk a hatalmas sziklák lábánál. A legénységnek kemény tempót diktált Zsolt, hiszen negyed szélben van a legtöbb dolga a csapatnak. A Garda tó széljárására jellemzően délben eláll a szél, ami minket a Torbole-i forduló előtt ért el. Az utánunk következő hajók is sorra befutottak a szélcsendbe. A legkisebb fuvallatot is kihasználva mi kerültük meg elsőnek ezt bóját is. Ezzel kezdetét vette az a hosszú vitorlázás, mellyel hosszában szeljük át a tavat. A fokozatosan frissülő déli szélben döbbentünk rá Benemati proffeszionizmusára, aki óramű pontossággal diktálta a taktikát az előre kitalált stratégia alapján. Benematti elkézpelésére jellemző volt, hogy amikor a forduló időpontjára 5 percet mondott, akkor fordultunk is. Néha ez az időpont nagyon közel esett egy sziklához, vagy akár a strandhoz, így volt, hogy 5-10 métere a sziklától fordultunk meg, ahol a csapatnak nem volt lehetősége a hibázásra. A taktika eredményességét mutatta, hogy sohasem futottunk ki a szélből, és nyomunkban loholó Clandesteam már 1 km-rel lemaradt. Az esélyeseket folyamatosan szemmel tartva vezettük a mezőnyt. A tó felétől, a Bogliaco-i bójavétel után folyamatosan motorcsónakos kísérőink jöttek, akik egészen a tó alsó csücskében lévő fordulóig követtek minket. A Desenzano bójavételkor a szurkolók hangos kürtszóval bíztattak bennünket A csapat az utolsó erejét összeszedve indult a cél felé, az egyenletesen fújó szélben, futtatott menetben. A széljárás megengedte, hogy a befutó előtt blisztert húzhattunk. Egyre inkább világossá vált, hogy van esélyünk a Centomiglia megnyerésére. Az esélyes hajók között rajt – cél győzelemmel futott be a csapat., 8,55 óra vitorlázás után. A parton népes nézőközönség várt minket, hangos kiabálás és füttyszó kíséretében futottunk be a kikötőbe, miközben megszólalt a magyar himnusz. …. „Magyarként először nyertük a meg a Centomigliát, ami igen felemelő érzés. A sok együtt vitorlázott idő, a csapat összeszokottsága megmutatkozott a hajó vezetésében, az egész verseny során nem alakult ki egyetlen kritikus szituáció sem. A hajó és csapat kiválóan teljesítette a 100%-on vitorlázást Nagyon büszke vagyok a csapatomra!.” |