VIII. MTNB, ismét Biográd gps közvetítéssel |
Írta: Balazs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2012, OCTOBER 04, THURSDAY 07:01 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A SNEWISPORT részére ez lesz az első MTNB, amit közvetíteni fog. Minden hajóra SRB kerül és valós időben lehet majd a hajókat követni a versenynapokon. A futamok végeztével pedig visszanézhetőek lesznek az útvonalak. Az előzetes információnk szerint 10-12 hajón lesz SNEWISPORT Race Box. Az Adria térképen jelölve lesz a rajt és a befutó helye, valamint azok a pályajelek, amiket kerülni kell. Ebben az esetben ez lehet egy sziget is. Két osztályba kerülnek a hajók, lesz ORC és E340. A futamok közvetítése a rajtot megelőzően 15 perccel fog elkezdődni.
2005-ben rendezték az első MTNB-t és azóta túl van a sorozat egy hatalmas felfutáson, majd egy erőteljes hanyatláson. Sok ember sok munkája van az előző hét versenyben és az idei év sem lesz könnyű. Íme egy áttekintés 2005-től napjainkig. Aki ismeri, vagy nem érdekeli most ugorja át gyorsan, alatta az idei versenyt találja.
Elan 40 (ORC)
MTNB anno és most, egy kis áttekintés
Kezdetben, 2005-ben és 2006-ban Bereczky László (alias Berenyó) cége a Mediterran Yachting szervezte a versenyeket. Az első tengeri bajnokság központja Rogoznica volt és bármilyen hajóval rajthoz lehetett állni, hiszen mindenkit értékeltek egyetlen összevont listán, ORC-számítás alapján. Emellett adtak ki bajnoki címeket négy hajóosztályban. 2006-ban Biogradból indult a mezőny. Akkor is volt ORC értékelés illetve két hajóosztály. 2009-ben nagyot hanyatlott a részvételi kedv, csaknem a felére, harminchat hajósra csökkent a még mindig öt hajóosztályban versenyzők létszáma. Természetesen ekkor ebben már közrejátszott a gazdasági válság, de talán az előző évi gyengébbre sikerült verseny is visszavetette az indulási kedvet. 2010-ben új rendező, Bednár Tibor és cége a Westport lépett színre. A tengeri bajnokságot új vizekre, északabbra vitték és a verseny bázisa a Cres-szigetre került. Kevesebb osztályban lehetett bajnoki címeket gyűjteni és a hangsúly a parti kiegészítő rendezvények csökkentésével ismét a futamokra került. Tovább romlott a részvételi kedv, a korábbi okok miatt talán a hidegebb helyszín és a még későbbi, október közepi időpont miatt. A mezőny színvonala ugyanakkor nem csökkent, hiszen ide azok jöttek el, akiknek a versenyzés a legfontosabb. Mindenestre a tapasztalatok alapján, a résztvevők köreiből elhangzott igényekre is hallgatva 2011-ben a helyszín ismét délebbi, Rogoznica lett, eltűntek a pályaversenyek, végképp a sok parti buli, és növekedett a tengeri hajóstudás, a navigáció jelentősége. Viszont a résztvevők száma kilencre csökkent.
A 2011 telén kiírt MVSZ-pályázat a bajnokság megrendezésére jelentkező hiányában eredménytelen maradt.
First 477 (ORC)
VIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság
Ezzel a háttérrel vágott bele az új szervező az MTNB megmentésébe. Ismét van ORC és megmaradt az OD is. A versenyen egységes flottába tartozó, egyforma ELAN 340 és ORC osztályokban lehet versenyezni, ORC-ben saját vagy a rendező cégnél bérelt hajókkal. A biogradi Elan 340-es flotta (11 hajó) már több magyar versenyen is bevált (Spirit Kupa, Génua Kupa, stb.) sportos, egységes, jó minőségű hajókból áll. Tekintettel arra, hogy az MVSZ Általános Versenyrendelkezések egyik szabálya sem tiltja, az Elan 340-es hajóval osztályban külön is értékelt hajók - ha a csapat kívánja - az ORC versenybe is beleszámítanak, hiszen ott bármilyen az alapfeltételeknek megfelelő hajóval lehet versenyezni. Így bizonyosan meglehet mindkét osztályban a magyar bajnoki címek kiadásához szükséges indulószám. A hajóosztályok a túrafutamokon megszokott módon együtt rajtolnak, így nincs akadálya annak, hogy az Elan 340-esek mindkét kategóriában értékelésre kerüljenek. A VIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság versenybírósága - figyelembe véve az MVSZ ajánlásait: Denis Marinov (CRO) a versenybíróság elnöke, tagjai pedig Igali Csilla és Beliczay Márton.
A bajnokság lebonyolításához MVSZ A-kategóriás versenyrendező szükséges. Ezt a feladatot Kerekes Kázmér vállalta el. A versenypályákat az Adrián az elmúlt években már összesen 22 verseny rendezésében főszerepet játszott Ruják István jelöli ki, amiben a szintén nagy helyismerettel bíró Molnár Csaba lesz a segítségére.
A verseny orvosa dr. Kocsárd Szilárd lesz, akit a vitorlázók jól ismerhetnek a tíz éve áprilisban mindig megrendezésre kerülő Sail-ing Business Cupról.
A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) Elnöksége legutóbbi ülésén elfogadta a rendezők kérését. Ennek alapján az a versenyző, aki a tengeri bajnokságon való részvétele érdekében újonnan kényszerül befizetni az MVSZ-tagdíjat, az egyben érvényes lesz neki 2013-ra is! Így azok, akik leginkább csak a tengeren szoktak versenyezni, ott kaptak kedvet ehhez a játékhoz, ezzel a lehetőséggel élve az októberi tengeri bajnokság után jövőre a magyar tavakon is könnyebben kipróbálhatják magukat versenyeken. Például a Kékszalagon! Ráadásul az újonnan, a tengeri bajnokságon MVSZ-taggá váló vitorlázó megtakarít némi pénzt is, tekintve, hogy a tagdíj 2013-ban emelkedik, ami őt így nem érinti.
X-41 (ORC)
A verseny hat futamra tervezett, ebből az első négy 20-25 mérföldes navigációs túraverseny, melyeket két gyorsabb, pörgősebb, rövidebb távú futam zár. Olimpiai pályaversenyek nem lesznek, ám a túrafutamok pályája szigeteket kerülgetve minden alkalommal változatos lesz, amely próbára teszi a résztvevők vitorlázó tudását. Közép-Dalmácia sok apró szigete igen alkalmas arra, hogy a rendezõk az aktuális szélviszonyokhoz jól illeszkedõ, változatos pályákat tűzhessenek ki. Itt nemcsak a vitorlázó tudásból, hanem a navigációs ismeretekbõl is számot kell adniuk a versenyzőknek. De éppen ettől lesz tengeri a verseny.
Elan 45 rg (ORC)
A kérdésre, hogy milyen versenyt szeretne, íme a főszervező, Molnár Csaba válasza:
Elan 450 (ORC) mtnb - snewisport |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LAST_UPDATED2 |