VIII. MTNB, ismét Biográd gps közvetítéssel Nyomtat
Írta: Balazs   
2012, OCTOBER 04, THURSDAY 07:01

2012.10.04.

Már a nyolcadik Tengeri Nagyhajós Bajnokság következik. A szebb napokat látott sorozaton volt, amikor több, mint félszáz hajón mérték össze tudásukat a hazai vitorlázók. A sorozat eleje Biográdból rajtolt, majd északra vitték a futamokat. Erre az évre ismét Biográd lett a központ, de amolyan mentsük meg az MTNB-t szervezéssel. Ugyanis nem érkezett az MVSZ-hez érvényes pályázat, így veszélybe került az évenkénti rendezés folytonossága. A Festetics-programban a tengeri hajózás fejlesztése is szerepel, így a tengeri bajnokság folyamatosságának fenntartása nagyon fontos. Ruják István "felbujtására" végül Molnár Csaba vállalta a rendezést, és erről szóló anyagot terjesztett az MVSZ elnökség elé, ami el is lett fogadva, így a Molnár Csaba által vezetett Sail-ing Kft. lett a mentőgyűrű.

 

A SNEWISPORT részére ez lesz az első MTNB, amit közvetíteni fog. Minden hajóra SRB kerül és valós időben lehet majd a hajókat követni a versenynapokon. A futamok végeztével pedig visszanézhetőek lesznek az útvonalak. Az előzetes információnk szerint 10-12 hajón lesz SNEWISPORT Race Box. Az Adria térképen jelölve lesz a rajt és a befutó helye, valamint azok a pályajelek, amiket kerülni kell. Ebben az esetben ez lehet egy sziget is. Két osztályba kerülnek a hajók, lesz ORC és E340. A futamok közvetítése a rajtot megelőzően 15 perccel fog elkezdődni.

 

2005-ben rendezték az első MTNB-t és azóta túl van a sorozat egy hatalmas felfutáson, majd egy erőteljes hanyatláson. Sok ember sok munkája van az előző hét versenyben és az idei év sem lesz könnyű. Íme egy áttekintés 2005-től napjainkig. Aki ismeri, vagy nem érdekeli most ugorja át gyorsan, alatta az idei versenyt találja.

 

 

Elan 40 (ORC)

 

MTNB anno és most, egy kis áttekintés

 

Kezdetben, 2005-ben és 2006-ban Bereczky László (alias Berenyó) cége a Mediterran Yachting szervezte a versenyeket. Az első tengeri bajnokság központja Rogoznica volt és bármilyen hajóval rajthoz lehetett állni, hiszen mindenkit értékeltek egyetlen összevont listán, ORC-számítás alapján. Emellett adtak ki bajnoki címeket négy hajóosztályban. 2006-ban Biogradból indult a mezőny. Akkor is volt ORC értékelés illetve két hajóosztály.

A harmadik évben Láng Róbert és az Adriatic Challange vette át a stafétát. A központ természetesen maradt Biograd. Az általuk rendezett három bajnokság közül az elsőn, 2007-ben volt utoljára ORC-értékelés, ám már ekkor sem minden résztvevőre érvényes összevont listán, hanem önálló hajóosztályként versenyeztek a különféle hajókkal érkezők is. Ebben az évben az addigi indulószám csaknem megduplázódott, nem utolsó sorban Székely Szilvia munkájának köszönhetően. Szilvi élete utolsó nagy versenyszervezésével 65 hajónyi résztvevőig jutott a tengeri bajnokság. Legnagyobb büszkesége a junior osztály volt, ahol egy-egy felnőtt irányításával a legjobb utánpótlás-nevelő klubok 12-17 éves versenyzőiből álltak össze a legénységek. 2008-ban ért csúcsra a részvételi kedv. 70 csapat érkezett Biogradba a bajnokságra. Öt bajnoki címért zajlottak a küzdelmek. A legerősebb osztályban, a Bavaria 42 Match-ben az élen már komolyan összeállított és felkészült profi csapatok hajtottak és a legtöbb hajóban volt olimpikon vagy sokszoros válogatott vitorlázó forgatta a kormánykereket. De a többi osztályban is nagy számban bukkantak fel neves balatoni vitorlázók. Ebben az évben már ORC-értékelés nem volt. A 2008-as ötödik verseny a kedvezőtlen időjárás miatt furcsára sikerült, hiszen végül egyetlen lerövidített túrafutamból és négy nagyon rövid, gyors pályafutamból állt össze. Eközben tovább nőtt a parti rendezvények, a mindennapi esti-éjszakai bulik szerepe.

2009-ben nagyot hanyatlott a részvételi kedv, csaknem a felére, harminchat hajósra csökkent a még mindig öt hajóosztályban versenyzők létszáma. Természetesen ekkor ebben már közrejátszott a gazdasági válság, de talán az előző évi gyengébbre sikerült verseny is visszavetette az indulási kedvet.

2010-ben új rendező, Bednár Tibor és cége a Westport lépett színre. A tengeri bajnokságot új vizekre, északabbra vitték és a verseny bázisa a Cres-szigetre került. Kevesebb osztályban lehetett bajnoki címeket gyűjteni és a hangsúly a parti kiegészítő rendezvények csökkentésével ismét a futamokra került. Tovább romlott a részvételi kedv, a korábbi okok miatt talán a hidegebb helyszín és a még későbbi, október közepi időpont miatt. A mezőny színvonala ugyanakkor nem csökkent, hiszen ide azok jöttek el, akiknek a versenyzés a legfontosabb.

Mindenestre a tapasztalatok alapján, a résztvevők köreiből elhangzott igényekre is hallgatva 2011-ben a helyszín ismét délebbi, Rogoznica lett, eltűntek a pályaversenyek, végképp a sok parti buli, és növekedett a tengeri hajóstudás, a navigáció jelentősége. Viszont a résztvevők száma kilencre csökkent.

 

A 2011 telén kiírt MVSZ-pályázat a bajnokság megrendezésére jelentkező hiányában eredménytelen maradt.

 

 

First 477 (ORC)

 

VIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság

 

Ezzel a háttérrel vágott bele az új szervező az MTNB megmentésébe. Ismét van ORC és megmaradt az OD is. A versenyen egységes flottába tartozó, egyforma ELAN 340 és ORC osztályokban lehet versenyezni, ORC-ben saját vagy a rendező cégnél bérelt hajókkal. A biogradi Elan 340-es flotta (11 hajó) már több magyar versenyen is bevált (Spirit Kupa, Génua Kupa, stb.) sportos, egységes, jó minőségű hajókból áll. Tekintettel arra, hogy az MVSZ Általános Versenyrendelkezések egyik szabálya sem tiltja, az Elan 340-es hajóval osztályban külön is értékelt hajók - ha a csapat kívánja - az ORC versenybe is beleszámítanak, hiszen ott bármilyen az alapfeltételeknek megfelelő hajóval lehet versenyezni. Így bizonyosan meglehet mindkét osztályban a magyar bajnoki címek kiadásához szükséges indulószám. A hajóosztályok a túrafutamokon megszokott módon együtt rajtolnak, így nincs akadálya annak, hogy az Elan 340-esek mindkét kategóriában értékelésre kerüljenek.

A VIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság versenybírósága - figyelembe véve az MVSZ ajánlásait: Denis Marinov (CRO) a versenybíróság elnöke, tagjai pedig Igali Csilla és Beliczay Márton.

 

A bajnokság lebonyolításához MVSZ A-kategóriás versenyrendező szükséges. Ezt a feladatot Kerekes Kázmér vállalta el. A versenypályákat az Adrián az elmúlt években már összesen 22 verseny rendezésében főszerepet játszott Ruják István jelöli ki, amiben a szintén nagy helyismerettel bíró Molnár Csaba lesz a segítségére.

 

A verseny orvosa dr. Kocsárd Szilárd lesz, akit a vitorlázók jól ismerhetnek a tíz éve áprilisban mindig megrendezésre kerülő Sail-ing Business Cupról.

 

A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) Elnöksége legutóbbi ülésén elfogadta a rendezők kérését. Ennek alapján az a versenyző, aki a tengeri bajnokságon való részvétele érdekében újonnan kényszerül befizetni az MVSZ-tagdíjat, az egyben érvényes lesz neki 2013-ra is! Így azok, akik leginkább csak a tengeren szoktak versenyezni, ott kaptak kedvet ehhez a játékhoz, ezzel a lehetőséggel élve az októberi tengeri bajnokság után jövőre a magyar tavakon is könnyebben kipróbálhatják magukat versenyeken. Például a Kékszalagon! Ráadásul az újonnan, a tengeri bajnokságon MVSZ-taggá váló vitorlázó megtakarít némi pénzt is, tekintve, hogy a tagdíj 2013-ban emelkedik, ami őt így nem érinti.

 

 

X-41 (ORC)

 

Tervezett program:

 

 

Október 13.

szombat

16 órától

Hajóátvétel Biogradban vagy Sukosanban

 

 

16-20 óra

Regisztráció a biogradi versenyirodában

Október 14.

vasárnap

napközben

ORC hajók felmérése, szabad vitorlázás, edzés

 

 

16-18:30

Regisztráció a biogradi versenyirodában

 

 

19 órától

Biograd, megnyitó, közös vacsora

Október 15.

hétfő

10 óra

1. futam rajtja

 

 

este

Sali

Október 16.

kedd

10 óra

2. futam rajtja

 

 

este

Hramina Marina, baráti vacsora

Október 17.

szerda

10 óra

3. futam rajtja

 

 

este

Hramina Marina

Október 18.

csütörtök

10 óra

4. futam rajtja

 

 

este

Biograd, Marina Kornati

Október 19.

péntek

10 óra

5. futam majd 6. futam ráindítással

 

 

este

Biograd, eredményhirdetés, búcsúvacsora

Október 20.

szombat

9 óráig

Hajóleadás a felvétel helyén

 

A verseny hat futamra tervezett, ebből az első négy 20-25 mérföldes navigációs túraverseny, melyeket két gyorsabb, pörgősebb, rövidebb távú futam zár. Olimpiai pályaversenyek nem lesznek, ám a túrafutamok pályája szigeteket kerülgetve minden alkalommal változatos lesz, amely próbára teszi a résztvevők vitorlázó tudását. Közép-Dalmácia sok apró szigete igen alkalmas arra, hogy a rendezõk az aktuális szélviszonyokhoz jól illeszkedõ, változatos pályákat tűzhessenek ki. Itt nemcsak a vitorlázó tudásból, hanem a navigációs ismeretekbõl is számot kell adniuk a versenyzőknek. De éppen ettől lesz tengeri a verseny.

 

 

Elan 45 rg (ORC)

 

A kérdésre, hogy milyen versenyt szeretne, íme a főszervező, Molnár Csaba válasza:


– A magam részéről világos elképzeléseim vannak arról, hogy milyen versenyt szeretnék, s még világosabb arról, hogy milyet nem. Nem szeretnék kilátástalanul hosszú túrafutamokat, egyenes pályákat, egymástól távol eső kikötőket, és ebből fakadó menési kényszereket. Nem szeretnék éjszakai meneteket, és semmi olyant, ami az esetleges csalás lehetőségét magában hordozza. De pályaversenyeket sem szeretnék, mert azokért meg nem kell lejönni a tengerre. Aki részt vett már az általunk rendezett Sail-ing Business Cup versenyen, az pontosan tudja mire gondolok. Nem akarunk nagy felhajtást csapni, hatalmasat újítani vagy túltenni a korábbi bajnokságokon. Jó, reális, érdekes, szórakoztató, a csapatokat megfelelően próbára tevő futamokat rendezünk. Egy adriai charterhajós versenynek olyan élményt kell adnia, hogy a vitorlázóknak kedvük legyen visszatérni a következő szezonban is. Ezt alapos, szakmailag magas színvonalon megrendezett futamokkal, a versenyszabályok és rendelkezések pontos betartásával érhetjük el. Biztos vagyok benne, hogy Rujival és a megfelelő horvát illetve MVSZ szakmai segítséggel és háttérrel erre képesek vagyunk. Igazolják ezt korábbi versenyeink, és az azokra rendszeresen visszatérő vitorlázóktól a magyar bajnokság megrendezéséhez kapott bíztatások.

 

 

Elan 450 (ORC)


VIII. MTNB nevezés   >>>


ORC hajók   >>>


Elan 340 hajók   >>>



mtnb - snewisport

LAST_UPDATED2