Holnap visszavághat az Alinghi 5 Nyomtat
America's Cup

2010.02.13.

Holnap visszavághat az Alinghi 5 a kihívó BMW ORACLE-nek a 33. America Kupája második futamán Valenciában. Vajon sikerül megtartani a kupát, vagy visszakerül Amerikába?

 

Az már tudható a 33rd America's Cup első fordulója után, hogy a világ legjobb vitorlázói csapnak össze két, teljesen különböző hajóval. Az abszolút csúcstechnika mérkőzött meg egy korán sem elavolt tecnikával, pénteken egy trimarán szorította sarokba a katamaránt. Vajon a Russell Couts irányította BMW ORACLE csapat hajója tényleg verhetetlen, vagy találhat rajta fogást a többszörös bajnok, címvédő Alinghi 5?

 

Ami tény: Alinghi 5 - BMW ORACLE Racing Team   0:1

Rettenetesen átverték a világot a trimaránosok, hiszen minden megfigyelhető alkalommal lassabbak voltak a svájciaknál. Aztán elkövetkezett a várva-várt rajt, és rövidesen kiderült mire képes a merev szárny-vitorla, a trimarán felépítés, és a világ legkorszerűbb napszemüvege egy PDA-val együtt.

 

Az Alinghi 5 hatalmas előnnyel indulhatott pénteken, mert az amerikaiak beragadtak a rajtnál. Szereztek is 650 méter előnyt, és 18 csomóval szelték a hullámokat. Ez hozta is a várt számításokat egészen addig, amíg a célvonalat átlépve el nem kezdett gyorsulni a világ negyedik leggazdagabb emberének vitorlása, és megállíthatalanul zárkózott fel a félszeles církáló szakaszon. Ernesto Bertarelli mellett már 4 csomós sebesség különbséggel haladtak el, és ezt követően előnyük csak nőtt. James Spithill magabiztosan irányította hajójukat, miközben a napszemüvegének lencséjére kivevtítve láthatta a legszükségesebb adatokat, ezekből pedig volt bőven. A legújabb fejlesztésű szárnyon 290db érzékelőt helyeztek el, amik az éppen aktuális adatokkal látták el a skippert. Gyorsabban és élesebben haladtak az első bója felé, mint az Alinghi 5, látszólag azonos szél melett. A forduló után következett a bőszeles szakasz, ahol - ekkor már talán nem is meglepetésre - tovább növelték előnyüket, időnként a 30 csomós sebességet is elérve. A légvonalban kétszer 20 mérföltes UP&Down pálya végén 3 km valamint 15 perc 28 másodperces előnnyel futottak be.

 

A futam során az Alinghi nem talált megoldás a sebességre, sokszor visszabillentek, és a katamarán mindkét teste a vízben volt, ami komolyan lassította őket. De kiemelkedve is lassabban církáltak, és ezen a hatalmas, 1.100 négyzetméteres orvitorla sem segített. A végére annyira szétestek, hogy a verseny elején megkapott büntető fordulót csak többszöri nekifutással tudták elvégezni.

 

Holnap erősebb szélben gyorsabb lehet az Alinghi 5, de vegyük figyelembe azt is, hogy senki sem tudja mekkora tartalék rejtőzik még a BMW ORACLE Racing Team vitorlásában. Ha annyi, amennyit el tudtak titkolni eddig, akkor nem lesz keddi, harmadik futam, és vasárnap új fejezet nyílhat a kupa történetében. Roussell Coutts ismét AC kupát nyerhet amivel a San Francisco's Golden Gate Yacht Club lehet a kupa új tulajdonosa.

 

A 2. futam 2010.02.14-én kezdődik Valenciában, az időjárás függvényében legkorábban 10:00-kor. Egy háromszög pálya kerül kijelölésre, melynek hossza légvonalban 39 mérföld lesz.

 

 

Élő közvetítés vasárnap Valenciából:

 

A verseny történetében előszőr mindenki számára ingyenesen elérhető a verseny élő közvetítése a TV-ben és a weben egyaránt.

 

33. AC 2. futam élő közvetítése a TV-ben:

Eurosport: a rajt időpontjához igazodva, magyar kommentátorral

 

33. AC 2. futam élő közvetítés a weben:

33rd America's Cup weboldalán   >>>
BMW Oracle Racing Team weboldalán (PC/Notebook)   >>>

BMW Oracle Racing Team weboldalán (iPhone)   >>>

 

 

 

 

 

snewisport