A legrövidebb KK rekord története Nyomtat
KK Rekord

Jankovics Gábor - Forgács Zoltán páros 2013-ban sikeresen megdöntötte a Keszthely-Kenese sebességi rekordot egy Nacra F20-as katamaránnal. Bár már akkor működött LIVE tracking szolgáltatásunk, nem volt a hajójukon SRB, viszont vittek magukkal egy offline gps loggert. Ennek adatait rendelkezésünkre bocsájtották, így mostantól mindenki visszanézheti útvonalukat a versenyarchívumunkból valamint az összefoglaló (rövid)filmet YouTube csatornánkon. Felelevenítjük akkori beszámolójukat, történetük azért is érdekes, mert ők birtokolták a legrövidebb ideig e címet. Időhitelesítésük után egy óra harmincegy perccel új rekordidő született.

 

 

A sikeres rekorddöntés után néhány nappal készített írásos beszámolót Székely András. Ebben részletesen ír Gabeszről, Z-ről, a hajóról és természetesen magáról a rekordfutásról.

 

ELŐZMÉNYEK:
Melyik hajós nem álmodozott még arról, hogy valami maradandót jó lenne elérni? A gyorsjáratú hajóknál egyik ilyen álomcél a Kenese-Keszthely rekord megdöntése. Katamarános berkekben sok beszélgetésen elhangzik, hogy „jövőre nekimegyünk”. Nem volt ez másként Gabesz és Zoli esetében sem, attól az apróságtól eltekintve, hogy sohasem gondoltak arra, hogy ezt együtt csinálják meg …

 

A CSAPAT:
Jankovics Gábor (Gabesz) kormányos. Mármint kormányos már vagy két hónapja, hiszen előtte Diószegi Zoltánnal F18-ban versenyzett 2008-tól kezdődően. Dió vegyespáros törekvései és Gabesz külföldi munkái miatt azonban hajó nélkül maradt, így nagy sebességgel kormányossá avanzsált. Forgács Zoltán (Z ejtsd ZÉ ) legénység, a rekorddöntő hajó egyik tulajdonosa. Z tavaly tett szert a hajóra és azóta tanulja a katamaránozást. Versenyeken sorra az első helyen végeznek osztályukban Bakonyi Józseffel, aki a Katamarán SE elnöke, és ha nem alszik, akkor nyáron a vízen kell keresni. A csapat rendkívül „összeszokott”, még soha nem vitorláztak együtt. Ezt ellensúlyozandó Gabesz életében másodszor kormányozta ezt a hajót.

 

A HAJÓ:
A csapat talán legerősebb pontja. Típusa Nacra Carbon F20-as, 2011-es gyártású. Magyarországon – ahogy mi tudjuk – az egyetlen, aminek íves svertjei vannak. Hossza 6,2m, szélessége 3,2m, vitorlázata szél felé 26,2m2, bő szélhez ezeken felül pedig egy 28m2-es genakker áll még rendelkezésre. Mindez együtt kb. 160kg. Ez ma a szériában gyártott sportkatamaránok csúcsa, kb. mint egy F1-es versenyautó.

A REKORD:
Miért, van rekord? Ez így elég sarkos kérdés, de nem lehet találni hivatalos versenykiírást, így csak a szóbeszédre, az előzményekre és a fellelhető 1921-es eredeti kiírásra lehet alapozni. A szájhagyomány útján terjedő nem hivatalos, de hiteles rekordot a HUNCAT csapata Rajnai István kormányzásával tartja. A futások miatti időkorrekciót leszámítva ez 2 óra 42 perc, amit 2011. 09.07-én vitorláztak, akkor 59 percet faragva a korábbi rekordból. A szóbeszéd szerint van valahol egy kupa is, ami a rekordtartó csapatnak jár, de hogy hol? Mindenesetre az MVSZ-nél nincs versenykiírás, sőt még talán egységes álláspont sem hogy ez verseny-e egyáltalán. A honlapjukon pl. a futásokat 2x10 perccel korrigálták … Maradjunk annyiban, hogy a vitorlázóknak ez egy verseny, amit nem hivatalosan, de hitelesen kell megfutni!

 

A FELKÉSZÜLÉS:
Gabesz péntek este azzal érkezett az alsóörsi CAT-REC katamarán bázisra, hogy „mi lenne, ha holnap rekordot döntenénk?”. Ehhez másnapra minden jóslat szerint remek szél ígérkezett. Z számolt rendületlenül, aminek eredményeként kiderítette, zömében 30km/h körüli sebességet kell tartaniuk az út során. Egyeztették a médiajelenlétet és a biztosító motorost is. Mondjuk úgy, hogy volt aki tudott róla, hogy mennek, de széles publikum csak innen értesülhetett. Motoros. Micsoda? Azért ennyi pénz nem volt erre.

 

A PRÓBA:
Persze nem próbának indult, de a táv teljesítése hiányában tekintsük próbának. Az már a vízremenetel után látszott, hogy a szél nem alkalmas a menetre, de kísérletezni megteszi. A menet arra kiváló, hogy az eddigi hajókezelési tapasztalatokat egyeztessék. Z állandó kormányosa normál menetben a pöfföket kikormányozza. Ennek a megvitatására Gabesz tesz egy javaslatot: „Én Kenesére megyek, tehát a hajó orra oda mutat. Ha nem shottolsz rendesen vagy nem lesz sebességünk vagy elesünk”. A dolog működik, Z tanul shottolni. Később még egy kis cunnigham-fortély oktatás és jön is a sebesség .
A csapat Kenesére hajózott, ahol – ha már ott voltak – feltérképezték a vasútállomást és a tennivalókat a következő alkalomra. Gabesz érdeklődött a pecsét megszerezhetőségéről, de a néni nem akarta érteni. Azt kérdezte személy vagy gyors lesz-e és tényleg fel akarják adni a hajót is??? A válasszal sem tudott mit kezdeni, miszerint: „gyors lesz, de hajóval és vízen”. Innen egy Kenese – Tihany teszt következett, amit az előzetes kalkuláció szerint 45 perc alatt kell a rekordhoz teljesíteni. Ezt kb. sikerült is megfutni, teljesen egyenesen félszeles rohanással, folyamatosan shottolva a nagyvitorlát. A félszél a katamaránnak nem a barátja, mert kevés lehetőség van menekülni belőle egy-egy nagyobb ráfújásnál.

 

A MENET:
Az előrejelzés 3-4bft szelet ígért, ami maximum 4-5bft-ig mehet fel. Az iránya kb. mint szombaton, de egy kicsit erősebb. A fiúk ¼ 10-kor kezdtek szerelni és 10-kor már indultak is Kenesére. Gyors kikötés, Gabesz fut-pecsételtet-fut. Közben Z időjárást elemez (Z info és elektronikai kütyü mániás) és megállapítja, hogy erősebb mint tegnap, és a nyugati medencében kicsit gyengébb, de így is jó az iránya és 15-25km/h között van. Meg is jegyzi, hogy csak Tihanyig éljék túl valahogy. Mire Gabesz válasza sem késett: legalább szerzünk egy kis tartalék időt Tihanyig a második, lassabb menetre. A szél erősödik, kb. 4bft és a menet majdnem tiszta félszeles. Z szerint a hajó érzésre olyanokat gyorsul, amilyet autóban is ritkán él át. Gabesz szerint végre elindultak. Ekkor 38km/h a sebesség, de tartósan 30 felett van. A hajót az íves svertek miatt nagyon pontosan kell terhelni. Az erős szél és a félszeles menet miatt lefúrogat, ezért hátul kell terhelni, de így ha az eleje felfele áll, a nagy sebesség és az íves svert hidroszárny tulajdonsága miatt kiemeli az egész hajót a vízből (szó szerint, kiugrik az egész hajó a vízből) . Z folyamatosan jön megy a hajó oldalán, hogy ne tengeralattjáró, és ne repülőgép üzemmódba működjenek, és próbál közben shottolni. Gabesz közli, ha így mennek és Z így shottol akkor egy borulás is beleférhet a rekordba. A csőhöz közeledve a szél csökkenésével a hullámok is csitulnak. 12-15km/h sebességgel mennek át a csövön 48 perccel a rajt után. Amikor újra megkapják a szelet az tényleg kisebb mint a másik medencében, és a hullámok is finomabbak. A sebesség 28-33km/h között váltakozik. A hajó néha lefúr, néha csak a szél csökkenésével nagyokat lassul, de ilyenkor a srácok majdnem előreesnek olyan erők hatnak, ilyenkor Gabesz, össze vissza kormányoz. Szerencsére a hajó toleráns, nem büntet a hibákért sem.
A terv szerint az első 40km-es szakaszt 1,5 óra alatt kell teljesíteni, ami bruttó 3 óra körüli időt jelenthet, és az már elég lehet. Erre válaszként Révfülöpnél elmegy a szél, de 3 perc múlva újra megjön. Éppen csak annyi gondolkodási időt ad, hogy kicsit pánikoljanak a fiúk a kísérlet vége miatt. A sebesség folyamatosan 25-33km/h ami a kicsi hullámoknál sokkal kevésbé tűnik életveszélyesnek. Kiderül, ha Z tisztességesen shottol megy a hajó, illetve gyorsul és gyorsul. Badacsonynál még egy kézifékes leállás, értsd 20 km/h a tempó, ami egy átlag tőkesúlyos túrahajón elképzelhetetlen tempó. Ez a stop csak másfél perc majd újra megjön a sebesség. Idejük 2 óra, megtett út 55 km ami úgy tűnik még jó lehet. A Szigligeti öbölig futtatott krajcban mennek, majd újra félszél. Györöknél ismét egy kis lassulás majd meg is áll a szél. Z-nek mindene fáj, nyom a trapéz, az ujjai rámerevedtek a shott kötélre (ami 1:12 áttétellel is nagy munka), és úgy általában elég kényelmetlen 2,5 órája mindent a trapézról intézni. Még kb. fél óra és 10km a távolság, de jön a Bermuda háromszög, azaz a Keszthelyi öböl bejárata. A hely beváltja a hírnevét, majdnem megállás 8-10km/h sebességre. Így lenne vége??? Negyed óra alatt bevergődnek az öbölbe át a szélmentes zónán. Innentől újra fúj, 30km/h körül esnek be a móló melletti strandra. Z veszettül számol, talán meglesz. Gabesz rohan a vízben azután a parton. Z biztonságba helyezi a hajót és tűkön ülve várja az eredményt.

 

Végre jön Gabesz és mosolyog, MEGVAN. A teljes idő 3 óra 2 perc ami a korrekció után 2 óra 32 perces új rekord. Ezzel 10 percet javítottak a HUNCAT csapat korábbi idején. A visszaúton Alsóörsre Z nem akar se trapézra menni, se shottolni!

 

Szép volt fiúk!

 

A LEGRÖVIDEBB REKORD:
A fiúk a vízen tudták meg, hogy a 50-50 is nekivágott a távnak. Ők is úgy döntöttek, hogy a körülmények jók a rekorddöntéshez. Mivel nem tudtak a Gabesz, Z és Nacra Carbon F20 futásáról, joggal hihették, hogy a HUNCAT idejét kell túlszárnyalni. Ők a korrigált időt nézve 2 óra 22 percet mentek, ami újabb 10 percet csípett le a rekordból. Természetesen gratulálunk itt is Józsa Marcinak és csapatának. Mégis azt gondoljuk, hogy nagyon komoly sportértéke van egy 6m-es hajóval megdönteni ezt a csúcsot. Ezután lehet csak igazán értékelni milyen lehetett ez annak idején egy kis fa hajóval, majd a vitorlás sport fejlődésével az egyre komolyabb hajókkal. És persze lehet nyugodtan számolgatni, oda-vissza mit jelenthet ez egy Kékszalagon ha végre összejön a szél is!

ÖSSZEGZÉS:
Gabesz egyre jobb kormányzása, Z folyamatos fejlődése a menet alatt és a Nacra Carbon F20 iszonyatos sebességpotenciálja kellett ahhoz, hogy az a csúcs meglehessen. Ilyen szélkörülmények között a srácok szerint van még benne tartalék is. Hamarosan ismét nekifutnak hátha pont az a 10 perc maradt benne.

 

KÖSZÖNJÜK A TÁMOGATÓKNAK:
Akkor ezt üresen hagyjuk.
Na jó, lélekben sokan voltak .

 

Székely András

 

 

 

F20 Team Kenese-Keszthely útvonal visszajátszása

 

A Keszthely-Kenese rekordot 2013 óta több alkalommal megdöntötték, a rekorderek:

2013-ban Jankovics Gábor és Forgács Zoltán Nacra F20-as katamaránnal, korrigált idejük 2:32
2013-ban Józsa Máron a 50-50 csapatával, a Fifty-Fifty 50 lábas katamaránnal, korrigált idejük 2:22
2014-ben Vándor Róbert az RSM-DTM Team-mel, GC32-es katamaránnal, korrigált idejük 1:57

2015-ben Varga Lajos a Nelson Flottalízing csapattal, Flaar26RR (egytestű) vitorlással, korrigált idejük 3:19

 

Tovább folytatjuk a korábbi KK rekordok feldolgozását. Ameddig csak lehet visszamegyünk időben, és igyekszünk minél több csapat útvonalát bemutatni, visszajátszhatóvá tenni. 2016-tól leírt szabályrendszere lett a KK sebességi rekordkísérleteknek, erről bővebb információ itt található: www.facebook.com/Kenese-Keszthely-Gyorsasági-Rekordverseny. Az előző években több csapat hajórája került SRB-nk, de az új kiírással egy időben felkérést kaptunk a jövőben induló csapatok útvonalainak hivatalos közvetítésére. Ezt örömmel elvállaltuk és bízunk benne, hogy sok izgalmas pillanatot oszthatunk meg az érdeklődőkkel. Erre minden esély meg van, információink szerint több egység készül mind egytestű, mind többtestű kategóriában javítani az aktuális időkön.

 

 

 

snewisport