Az árapály mozgásának – azaz a tengervíz vertikális irányú mozgásának, magyarul a dagály és apály váltakozásának –, és az ezzel együtt járó árapályáramlások ismerete, a tengerszint pillanatnyi magasságának és az áramlások irányának és sebességének kiszámítása főleg erős tengerjárású tengereken fontos. Bár az árkeltő erők alapvetően meghatározzák a tengerek víztömegének elmozdulását, a földrajzi tényezők miatt a Föld különböző pontjain eltérő nagyságú a dagály.
Navigálunk hajókon, autókban, telefonokkal, beépített eszközökkel. Közvetítünk versenyeket jeladókkal, de hogy is működnek ezek, mi a lényegük? Igen részletesen mutatjuk be a navigációs rendszereket Horváth Csaba, a Jachtnavigátor nautikai enciklopédia szerzője segítségével. A cikk igyekszik átfogni a téma teljességét. Kiderül, miért ne használjuk általánosságban a GPS kifejezést, és miért helyes a GNSS, azaz a Global Navigation Sattelite Systems. Végig követjük a különböző rendszerek (GPS, RDF, DECCA, LORAN, OMEGA, NAVSAT, GLONASS, GALILEO, BeiDou-2, IRNSS, QZSS) fejlődését. A sok rövidítés ne ijesszen el senkit, érdekes olvasmány lesz, jó szórakozást!
Eddig minden navigációs eszközt GPS-nek neveztünk, de ez egyre inkább nem helyes. Felnőttek a kontinentális konkurensek, hamarosan négy nagy globális helymeghatározó rendszer fog párhuzamosan működni. Az új összefoglaló név már a Global Navigation Satellite System, azaz a GNSS. A négy nagy rendszert és annak kiegészítőit nem a teljesség igényével ismertetjük. Erről egy nagyon jól összeállított előadást hallgathattunk meg Horváth Csabától egy hete, amit a közeljövőben mi is megjelenítünk. Szeretnénk, ha a jövőben nem minden eszköz és navigáció rendszer összefoglaló neve lenne a GPS, hiszen erre van önálló kifejezés. Ezt mutatjuk be az alábbiakban.
Több évtizedes szakmai múlttal rendelkező hazai versenyrendezők tapasztalatai szerint a rajthoz álló vitorlázók jelentős része nincs tisztában a versenyekre vonatkozó hazai és nemzetközi (de nálunk is érvényben lévő) előírásokkal, szabályzattal. Még az egészen kis korukban vízre szállt és ott felnőtt versenyzők is hátrányban vannak a nemzetközi mezőnyben. Náluk a szabályos óvás okozott már több esetben gondot, nyert helyzetüket bukták el a tudatlanság miatt. Nagy problémát jelent a kódlobogók nem ismerete, a hangjelzések hiányos ismerete (ez különösen a nem olimpiai osztályban versenyzőkre igaz). Az útjog helytelen felmérése is sok konfliktust eredményez.
A Google Earth program kiegészítéseként elérhető egy Nasa alkalmazás, mely segítségével a világ időjárása áttekinthetővé válik. Ebben Magyarország is részletesen, megyénként megjelenik. Az alkalmazás a Nasa Terra rendszeréből kinyert adatokkal dolgozik, melyek segítenek megérteni környezetünk éppen aktuális időjárás változását.
Új közösség alakul a Balatonon. Olyan vitorlázókat próbálnak összefogni, akik jelenlegi tudásukat továbbfejlesztve, szeretnék élvezni a sportág szépséget, izgalmait. Az ötlet Spiczel Vilmos fejéből pattant ki és olyan neveket állított az ügy mellé, mint Gácser Vera meteorológus; Hantó István vitorlás szakedző, nemzetközi versenyrendező, az MVSZ Versenyrendező Bizottság elnöke; Sigmond András (Giba) vitorlás szakedző, a Magyar Vitorlás Válogatott kondicionáló edzője; Király Zsolt vitorlás versenyző, hajózási szakértő, a Raffica kormányosa; Cittel Lajos hajóépítő, vitorlás versenyző, a Sirocco kormányosa és az előadók táborában természetesen ott van az oktatók között Priczel Vilmos vitorlás edző, vitorlás versenyző, a Zarándok kormányosa is. Mivel nem ez az első oktatás hasonló témában, így Vilit kérdeztük arról, miben erősek, kiket várnak a továbbképzésekre.
Professzionális motorossal bővült a balatoni gumimotoros állomány, Balatonfüreden vízre került a tó legnagyobb rib munkahajója. A 9,2 méteres, 13 személyes szlovén gumimotorossal versenyeket fognak kiszolgálni, de a Balaton Sound alatt Füred és Zamárdi között vizitaxiként is működtetik majd.
Június 21-én fejeződött be Kielben Európa egyik leghíresebb vitorlás versenye a Kieli Hét, amely egyben a 2010-2011-es ISAF Világkupa sorozat záró eseménye. Az összes olimpiai hajóosztályt is felvonultató regattán a Laserben induló Berecz Zsombor a 102 hajós mezőnyben a 8. helyen végzett.
Berecz Zsombor a VVSI SC versenyzője jelenleg a magyar vitorlázók közül a legesélyesebb arra, hogy decembereben az ausztráliai Perth-ben megrendezésre kerülő olimpiai kvalifikációs versenyen indulási jogot szerezzen a Londoni Olimpiára.
Az idén megrendezett ISAF Világkupa versenyeken a nagyon erős nemzetközi élmezőnyben egyre javuló teljesítményt nyújtva fokozatosan javulnak az eredményei. Ezt koronázta meg a kieli,Világkupa sorozatot záró versenyen.
Budapest belvárosában működik az EAKI alapítványi gimnázium, ahol 1991 óta az oktatási programot személyre szabják, figyelembe véve a tanuló időbeosztását. Ezzel lehetőséget biztosítanak a fiatal sportolóknak, hogy a napi edzések és a feszített versenyprogram mellett a tanulásra is maradjon idejük.