Tizenhatodik alkalommal került megrendezésre a Sail-ing Business Cup az adriai szigetvilágban, melyen idén tizenhat csapat állt rajthoz. A Végre Arcok Czégai Péter kormányzásával öt első hellyel és egy negyedikkel magabiztosan nyerte meg az öt napos tengeri versenyt.
Hétfő reggel a biogradi kikötőt elhagyva, a Pasman csatorna kijáratánál 6 csomós (170 fok) szélben rajtolhatott el az SBC első futama. Az Obun, Gangaro és Gnalic szigetek kerülése után, több mint 10 mérföld vitorlázást követően érkeztek a csapatok a célvonalhoz. Czégai Péter kormányozta Végre Arcok végig nagy küzdelmet vívott a Király Zsolt vezette Rafficaval, végül Péterék győztek a gyengeszeles futamban ahol 3,9 kts átlagsebességet értek el (VMax 5,4 kts). A harmadik helyre a Revolution (Molnár György), a negyedik helyre a Jolle Team (Galambos Zoltán) futott be. A címvédő Brightly az ötödik helyet szerezte meg az első futamban. Ezt követően az egységek futamon kívül hajóztak át a Kornátok déli bejáratáig, ahol sikerült megrendezni a második futamot. Délután, friss 6-7 csomós szélben kezdődhetett a következő futam. A rendezőség az első pályajel (Prisnjak Veli) után több taktikai lehetőséget biztosított a csapatoknak. Skulj megközelítésére lehetőség volt a nyílt víz felől, vagy a szigetek között. A mezőny ketté szakadt, hatan kint próbálkoztak (ez is jól követhető volt a SNEWISPORT LIVE tracikg rendszerével) a többiek a szigetek között. Mint utóbb kiderült a belső rész fizetett, Czégaiék megőrizték vezető helyüket, és már naplementében megszerezték második győzelmüket. Mögöttük olyan keresztbeverések alakultak ki, hogy máris 6 pont előnyük lett. A 2-7. helyen lévő csapatokat viszont mindössze 2 pont választotta el egymástól. A Kis Kék ST Újvári Gáborral a kormánynál második lett, őket a Brightly követte.
Kedden egy hosszú futam rajtolt el. A hátszeles rajtot követően a Brightly felment a Kornati takarásáig, ott teljes szélcsend fogadta, miközben a mezőny nagy része frissülést kapott. Mint utóbb kiderült ezzel behozhatatlan hátrányt szereztek. A legjobban az MZH rajtolt, de a Klaszik Soponyai Gézával spível rövidesen átvette a vezetést. Czégaiék az 5-6. helyről kezdték a felzárkózást, Maslinjak szigetnél már harmadikként fordultak, majd azonnal átvették az első helyet a Revolution és a Klaszik előtt. Az aerobatics.hu Ábrányi Tamással és az MZH Karacs Zoltánnal tartotta 4-5. helyét. Az Omaha Hi-Lo Kristóffy Zsolttal, az AISS Technologies Bujdosó Zsigmonddal és a Jolle Team Galambos Zoltánnal a külső oldalt, nyílt tengert választotta bízva a frissebb szélben. A szigetek között felgyorsuló levegőáramlás nem kedvezett nekik, így a 13 belső oldalon hajózó csapat folyamatosan nagyobb sebességgel tudott vitorlázni, ráadásul rövidebb úton. Skulj déli oldalánál a Végre arcok és az őket követő Molnár György kormányozta Revolution közel 700 méteres előnnyel fordulhatott rá a ”célegyenesre”. A Végre Arcok a harmadik futamban 16,2 tmf vitorlázás után megszerezte harmadik győzelmét (átlagsebességük 4,9 kts, vmax 7,6 kts), a Revolution pedig felért az összetett második helyre. A Vitorlászok csapat Kádár Lászlóval 9. helyen futott be, ez lett a legeredményesebb napjuk.
Szerdán reggel 9 órakor 10 csomós szélben (60 fok) vette kezdetét a Csillagtúra, mely az utóbbi években a Brightly specialitásának számított. Rögtön a rajtvonalon történő áthaladás után több irányba kezdték a pontgyűjtést a versenyzők. A délutánig kitartó szél izgalmas pillanatokat hozott a vízen és ezzel együtt színesítette a közvetítésünket követő nézők napját is. Jó taktika volt a több rövid szakaszok gyors teljesítése, duplázása, de sokaknak bejött a hosszabb táv választása is. A tizenöt pontgyűjtő helyből tizenkettőt érintettek a csapatok, ami igen szép arány. A délnyugati szél késődélután átfordult északnyugatiba, s a befutó előtti órában különösen a Murter-sziget mellett nagyon legyengült. A gyenge szélben három csapat vállalkozott a befutó előtti bónuszkör teljesítésére, de vissza is fordultak, ezzel tulajdonképpen mentették a nap során gyűjtött pontjaikat. Talán a legnagyobb szerencse a Kör-Ker – Eibinger mellé állt, Czap Zoltánék a limitidő lejárta előtt alig 20 perccel kaptak frissülés, mikor is sebességük 2,7 kts-ről emelkedni kezdett, ez pedig reményt adhatott számukra a befutásra. Pattanásig feszült vitorlázással, hibázási lehetőség nélkül roboghattak a célvonalra. 5,9 kts sebességgel, 40 másodperccel a vége előtt befutva végül teljesítették a Csillagtúrát. Három csapat nem volt ilyen szerencsés, 18:40-kor bezárt a célvonal, így a Jolle Team, az AISS Technologies és a Strapa-Pack nem tudta érvényesíteni a nap során gyűjtött pontokat. A Csillagtúrát (is) a Végre Arcok nyerte, Jordán Balázs csapata a Brightly lett a második, Czap Zoltánék pedig a harmadikak. Czégaiék 51 mérföldet vitorláztak 5,9 csomós átlagsebességgel, csúcssebességük 8,1 kts volt!
Az SBC ötödik futamára csütörtökön került sor a Murter-tengeren. A 7-8 csomós szélben rajtoló mezőnynek Plic Cavlin volt az első pályajel, majd Gnalic következett és a befutó Kozina mellett. A rajtot követően a többség dél-nyugati irányba indult, de hárman Murter szigetben bízva kifordultak a bolyból. A Raffica és az aerobatics.hu hamar korrigált látva a partmenti gyengülő szelet, de az MZH kitartott elképzelése mellett és kihúztak teljesen, alig 100 méterre a parttól fordultak. A SNEWISPORT LIVE trackingen ekkor már jól látszódott a hajók közti sebesség különbség. A gyengülő szélben Karacs Zoltánék 2,7 kts sebességgel haladtak, miközben a jobb oldalon közel egy csomóval gyorsabban haladtak versenytársai, és közelebb is voltak Plic Cavlinhoz. A középmezőnyből kivitorlázva Czégaiék elsőként fordulhattak, őket a Vabeko Omaha Hi-Lo duó követte. Ekkorra már az MZH is begyorsult, de hátrányuk jelentős lett. Az Omaha Hi-Lo sokáig tartani tudta harmadik pozícióját, a Revolution Sipnata után, Obun mellett tudta csak megelőzni, Soponyai Gézáék pedig a véghajrában kerültek Kristóffy Zsolték elé. Hermányi Zsolt a Red Shark csapattal hatodikként ért célba, ez lett a versenyhetük legeredményesebb napja. Végül ezt a futamot is a Végre Arcok nyerte 18,7 mérföld teljesítése után (átlagsebességük 4,2 csomó, vmax 5,9 csomó volt). A sikeres ötödik futamot követően minden csapat kiejthette a leggyengébb futameredményét.
Pénteken még két futam indítására volt lehetőség a kiírás szerint, de az időjárás ezt nem tette lehetővé. 11 órakor rajtolt a 6., egyben utolsó futam keleti 8-10 csomós szélben, mely hol csökkent, hol leállt, majd fordult, frissült. A futamot végül rövidítés nélkül végig lehetett versenyezni és ez a változékony körülmény több újraosztást is tartogatott. A rajtot követően Kozina-nál két csoport alakult ki. A bal oldal (többség) a sziget bal oldala mellett haladt el Drage település irányába, a jobb oldal Vrgada partjait közelítette. Ez a kisebb boly is kettészakadt, a Jolle Team és az aerobatics.hu egészen partközelig húzta. Mint később kiderült ezzel hatalmas előnyre tettek szert, mert míg a többieknek lepörgött a szél ők folyamatosan haladni tudtak és a frissülést is ők kapták meg leghamarabb. Az első pályajelet több mint 500 méteres előnnyel érték el miközben folyamatosan szoros küzdelemben voltak egymással. Őket a Brightly, Vabeko és Strapa-Pack követte szintén déli oldalon, hat hajó észak-nyugati irányból érkezett az élmezőny mögé. A pontverseny élén álló Végre Arcok a 12. helyen kezdte meg a következő szakaszt, Király Zsoltéknak a 16. helyről kellett elkezdeni a felzárkózást. Gnalicnál az első két hajó tovább növelte előnyét, ekkor az aerobatics.hu állt az élen. Mögöttük Czégaiék már a 8. helyre értek fel, a Raffica is 10. helyen vitorlázott. A Gangaro külső oldalát elérve a Végre Arcok már 5. volt a Brightly és a Klaszik mögött. Az utolsó szakaszon a Klaszik egy hellyel visszaesett, Jordán Balázsék maradtak a 3. helyen, ezzel összetettben megszerezték a második helyet, a Klaszik viszont lecsúszott a dobogóról. Futam hatodik helyével a Revolution lett az összetett harmadik.
Az öt napos, hat futamos versenyt a Végre Arcok nyerte Czégai Péter kormányzásával (5 pont). A végeredményen is látszik milyen szoros volt a küzdelem, pontazonossággal (20pont) lett második a Brightly, harmadik a Revolution és negyedik a Klaszik.
XVI. Sail-ing Business Cup végeredmény:
1. Végre Arcok - Czégai Péter
2. Brightly - Jordán Balázs
3. Revolution - Molnár György
4. Klaszik - Soponyai Géza
5. Raffica - Király Zsolt
6. Kis Kék ST - Újhelyi Gábor
7. Kör-Ker - Eibinger - Czap Zoltán
8. Jolle Team - Galambos Zoltán
9. Vabeko - Bernula János
10. aerobatics.hu - Ábrányi Tamás
11. MZH - Karacs Zoltán
12. Red Shark - Hermányi Zsolt
13. Omaha Hi-Lo - Kristoffy Zsolt
14. VITORLÁsZOK - Kádár László
15. Strapa-pack - Kláris Zsolt
16. AISS Technologies - Bujdosó Zsigmond
XVI. Sail-ing Business Cup SNEWISPORT LIVE tracking >>>
XVI. Sail-ing Business Cup galéria >>>
XVI. Sail-ing Business Cup weboldal >>>
A Sail-ing Business Cup-ot rendező Sail-ing Kft. következő versenye a XIV. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság lesz október 6. és 13. között, idén is Elan 350 vitorlásokkal fognak versenyezni a csapatok. A versenykiírás már elérhető a tengeribajnoksag.hu weboldalon, az előnevezés, nevezés 2018. május 1-től indult. Az MTNB SNEWISPORT LIVE tracking program sorozata október 8-án kezdődik.
sail-ing - snewisport |