Öt napos, hat futamos, végig szoros versenyben az utolsó futamon dőlt el, hogy melyik csapat lesz a bajnok 2017-ben. A Jedi Business Czégai Péter kormányzásával egészen péntekig küzdött a címért, amit végül az utolsó futam második felében sikerült megszerezniük.
Immár hat éve vállalta fel az MTNB megrendezését a Sail-ing kft. A bajnokság évről éve fejlődik, sikerült folyamatosan emelni az esemény színvonalát. Az előkészítés és szervezés Molnár Csaba feladata, míg a pályák összeállítását, kitűzését Ruják István végzi. Idén 11 csapat állt rajthoz egységesen Elan 350-es vitrolásokkal. Bár jó lenne a résztvevő csapatok számát növelni, ezt korlátozza az elérhető OD veersenyhajók száma. Sajnos a helyi charter cégek kínálatában nem jellemző tömegesen olyan sportos hajó ami az MTNB szellemiségének megfelelő lenne. Az Elan 350-es pillanatnyilag az egyetlen olyan vitorlás, mely mind a rendezők, mind a versenyzők igényeinek évek óta megfelel. Ez természetesen limitálja az induló csapatok számát, de a kormányosi listát átolvasva - Soponyai Géza, Czégai Péter, Szilvássy Attila, Czap Zoltán, Galambos Zoltán, Újvári Gábor, Shatz Árpád, Soproni Gyula, Jakab László, Kláris Zsolt, Haltenberger Péter - kiderül, hogy legalább négy csapat a bajnoki cím esélyeseként érkezett Biogradba. A SNEWISPORT közel egy hónapos adriai közvetítésének utolsó programja lett az MTNB, egyben ez volt a legizgalmasabb kihívás számunkra. Már szombaton felkerültek az SRB-k a vitorlásokra, többségében a csapatok érkezése előtt. A vasárnapot szabadedzéssel tölthették a versenyzők, az esti nyitóvacsorával kezdetét vette a XIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság.
1. nap
A tengeri bajnokság első napja szélhiány miatt másfél órás halasztással kezdődött, majd a keleti szélben egy 21 mérföld hosszúságú pályát tűztek ki a rendezők. A rajt után Soponyai Géza és Czégai Péter csapata a pálya jobb oldalát választotta, míg a mezőny nagy része a baloldal felé nyitott. A rajtot követően Czap Zoltán vezette Kör-Ker - Eibinger állt az élre és folyamatosan növelni tudta előnyét, elsőként érték el az Artica Vela-szigetet. Mögöttük a Jedi Business (Czégai Péter) és a Klaszik Építők (Soponyai Géza) érkezett. A gennakeres szakaszon maradt a sorrend, de a Kozina-szigete előtt a harmadik helyért csatázó Klaszik Építők és a Szilvássy Attila vezette Plusmarket pár percre teljes szélcsendbe kerül, ami jó lehetőséget biztosított az előttük haladó egységeknek előnyük növelésére. A szoros élmezőnyben Czégai Péterék egy navigációs hiba folytán rossz oldalról kerülték a Sipnata-szigetet, s mire hibájukat korrigálták, a mezőny nagy része elhaladt mellettük.
A szél közben közel negyven fokot fordult, a futtatott éles menetben az Újvári Gábor vezette Kis Kék csapat ezt kihasználva több száz méteres hátrányukat fokozatosan ledolgozva felértek a harmadik helyre. Az ejtett kreuzos negyedik szakaszon a Plusmarket a harmadik hely visszaszerzésének reményében megpróbálkozott a genakerrel, de a túl éles menetben ez csak lassította őket és visszacsúsztak az ötödik helyre. Az Opat-fok melletti célvonalon a Kör-ker - Eibinger csapat haladt át elsőként, akiket pár perc lemaradással a Klaszik és a Kis Kék követett. A negyedik helyen végül a Jolle Team futott be, míg a pályajelet tévesztő Jedi Bisiness a hetedik lett.
2. nap
Kedd reggelre kialakuló 3-as erősségű jugóban a rendezők két futamot hirdettek meg. Az első egy rövidebb, a Kornatok szigetei között kitűzött pálya volt, mely számos taktikai variációt kínált. A második pályajelet követően a csapatok szabadon választhatták meg az útvonalukat a Veli Prisnjak és a Skulj közötti szigetcsoport között. A nyílt víz felőli oldal bizonyult jónak, a szigetek által nem zavart szélben hamar vezető pozícióba kerültek Czégai Péterék. A Skulj déli végéhez már jelentős előnnyel érkeztek, győzelmük egy pillanatig sem volt kétséges. Őket a Klaszik követte, majd a szigetsor mögötti útvonalat választó Czapék érkeztek a harmadik helyre. A Galambos Zoltán és a Jolle Team előző napi teljesítményét megismételve megerősítette összetett negyedik helyét.
A harmadik futam rajtja után egy hosszú, hat mérföldet meghaladó kreuz várt a mezőnyre. A Schatz Sailing Team a rajt után azonnal a nyílt víz felé fordult, s a Purara - Kurba Vela szigetcsoportot délről kerülte. Taktikájuk kezdetben jó volt, de később a kinti nagyobb hullámok oly mértékben lassították, hogy a nyolcadik helyen értek fel az első pályajelként megadott Raparasnjak-szigethez. A többi hajó lee taktikát választva a Kornatok déli szigeteit északról kerülve, viszonylag együtt haladtak az első pályajel felé. Egyedül Szilvássy Attiláék nem csatlakoztak a bolyhoz, ők a szél nyugatiasodásában, a nagyobb szigetek által biztosított hullámmentes vízben bízva a Kurba Vela északkeleti oldalán vitorláztak.
A Raparasnjak-szigethez végül a Jedi Business ért fel elsőnek, mögöttük a Kör-ker - Eibinger, Klaszik és Szilvássy sorrend alakult ki. A következő négy mérföldön a gennakereké volt a főszerep, de mivel a szélirány csupán egy jobbcsapásos tompább, később egy élesebb menetet tett lehetővé, a hasonló sebességű hajók között a sorrend nem változott. A Kukuljár-sziget után egy futtatott menet várt a versenyzőkre. Az élen haladók helyezésüket megtartva fokozni tudták előnyüket, igazi küzdelemre csak a középmezőnyben került sor. A Raparasnjak óta ötödik helyen vitorlázó Eurofamilyt (Jakab László) Újvári Gáborék alulról, míg a lassan előrekúszó Schatzék felülről támadták. E hármas küzdelméből Újváriék kerültek ki győztesen, akik így Szilvássyék mögött ötödikként érhettek célba.
3. nap
A negyedik futam rajtjára szerda délután fél kettőkor került sor. A nyugati szélben elrajtoló hajók közül kezdetben Czégai és Szilvássy hajója tűnt a leggyorsabbnak, ők külön csatát vívtak a pálya bal oldalán. Az egykori olimpikonok csatájából ezúttal Szilvássy került ki győztesen, aki kifordulásra kényszerítette a másik hajót. A pályán keresztbe futó Jedi Business életét a következő negyed órában Soponyi Gézáék nehezítették meg, háromszor is eléjük fordulva a zavart szelükben tartották őket. Ennek elsősorban Szilvássyék örülhettek, akik így félóra elteltével tisztán vezető pozícióba kerültek. Ezt kihasználva, s jobbról történő erősödésben bízva a Plusmarket csapata átment a pálya jobb oldalára, míg az összetettben vezető hajók egyre inkább a bal oldalra kerültek. A szél iránya végül az utóbbiak számára kedvezően változott, s így az egyébként rosszul rajtoló, de fokozatosan előretörő Kör-Ker - Eibinger csapat (Czap Zoltán) és a Jedi Business is a Plusmarketet megelőzve ért fel a kreuz bójaként kijelölt Cavlin-szigethez.
A hátszeles szakasz kezdetén a rendezőség rádión jelezte, hogy rövidítés lesz, s az eredetileg 22 tmf-re tervezett pálya helyett a mezőnyt a következő pályajelnél, a Drazemanski-szigeteknél befuttatják. Majdnem tiszta hátszél várt a mezőnyre, ami a gennakereknek köszönhetően halzolásokkal tarkított raumos menetekből tevődött össze. A Plusmarket a pálya északibb oldalát választotta, a többiek, beleértve a negyedik helyért küzdő Jolle Teamet (Galambos Zoltán) és a Klaszik Építőket (Soponyai Géza), inkább a pálya középső részét részesítették előnyben. A különböző taktikai megfontolások azonban ezúttal nem játszottak döntő szerepet, a gennakeres szakaszon a Cavlin-szigetig kialakult sorrend annyiban változott, hogy a Klasziknak sikerült megelőznie Galambos Zoliékat. Czapék újabb első helyükkel megerősítették összetett vezető helyüket, illetve a sikeres negyedik futammal érvényessé vált a Magyar Bajnokság.
4. nap
Az MTNB csütörtöki napja az előzőhöz hasonlóan, parti halasztással kezdődött. Délután a Vrgada- és Pasman-szigetek közötti vízterületen került sor az ötödik futamra. A rajtot követően Czégai Péterék hamar az élre álltak, s végig a zavart szelükben tudták tartani vetélytársukat, a Kör-Ker - Eibinger csapatát. A Klaszik a pálya másik oldalát választva tiszta szélben vitorlázhatott, de így is harmadikként ért fel a kreuz bójaként funkcionáló Kozina-szigethez. Itt viszont Czapék nagyot hibáztak, s a jobb csapásukat erősen túlhúzva lehetőséget adtak Soponyai Gézáéknak, hogy őket megelőzve fordulhassanak rá a szigetre. Öt hajó 100-150 méteren belül vitorlázott. A hátszeles szakaszon a középmezőnyben alakultak ki párharcok, hosszabb luvcsatákra egyik csapat sem vállalkozott. Az első hátszeles etap végén mind az öt hajó közel azonos időben ért a bójához. A második körben az élmezőnyben semmi sem változott.
Czap Zoltánék ugyan a kreuzban megpróbálkoztak egy jobb oldali haláltakkal, ami egy kisebb szélforduló miatt egy kis ideig hatékonynak is tűnt, de végül nem tudtak vele előrébb lépni. Így a befutóban Jedi Business, Klaszik és Kör-Ker - Eibinger lett a sorrend. A középmezőnyben folyamatosan javuló, gyorsuló Plusmarket csapat a második kör végén már több száz méter előnnyel vitorlázhatott a befutóra. A sikeres ötödik futamot követően már minden csapat kiejthette legrosszabb futameredményét. Ezzel szorossá vált a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság hajrája. A Jedi Business esetében kieshet az első futam hetedik helye (navigációs hiba miatt csúsztak hátra), a bennmaradó három első és egy második helyükkel nagyon közel kerültek a bajnoki címhez.
5. nap
Nagyszerű vitorlázó időben került sor a tengeri bajnokság hatodik futamára pénteken. A bajnoki címre pályázó két csapat közül a Kör-Ker - Eibinger kezdett jobban, s az első kreuz végén több, mint 100 méterrel vezetett a Jedi Business előtt. Előnyüket a hátszeles szakasz közepéig meg is tartották, ott azonban egy elhibázott halzolást követően vetélytársuk beérte őket. Az izgalmakat fokozva Czégaiék majdnem pályát tévesztettek, s a kijelölt sziget előtti szigethez fordultak be. Ekkor az alkalmat és lehetőséget megragadva Czapék visszavették a vezetést, sőt, miután a Klaszik Építők csapata is megelőzte Czégaiékat, bajnoki pozícióba kerültek. Az itt kialakult sorrend a második kreuzban és hátszélben sem változott, így közel egy órán keresztül a Kör-Ker - Eibinger csapatnak állt a zászló. Az utolsó szigetet azonban túl szorosan akarták kerülni, emiatt a mögöttük haladó Klaszikkal együtt a sziget szélárnyékába kerülve szinte megálltak.
A Jedi Business ezt látva más íven, alulról kikerülte a két veszteglő hajót, akiknek az utolsó pár száz méteren már nem volt esélyük a javításra. A hatodik futam megnyerésével Czégai Péter és csapata megszerezte a bajnoki címét, míg Czap Zoltánék 2013 és 2015 után ismét a második helyen végeztek. A bronzérmes Soponyai Géza kormányozta Klaszik Építők lett. A Schatz Sailing Team és az Eurofamily csapata az utolsó futam erősebb szelében felgyorsult, szép vitorlázással közvetlenül az élmezőny mögött a 4. és 5. helyen futott be. A ragyogó napsütésben és kiváló szélviszonyok között lezajlott záró futam izgalmas küzdelmeket, élvezetes párharcokat, technikai hibákat és nagy mentéseket hozott. Minden volt itt, ami jó reklámja a vitorlás sportnak, és ami igazán emlékezetessé tette a XIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságot.
XIII. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság végeredménye: