Banner
Banner
Banner








Bajnoki címet nyert a Q Pharma PDF Nyomtat Email
Írta: SNEWISPORT   
2015, OCTOBER 20, TUESDAY 15:39

Az idei Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság teljesítése igazi férfimunka lett komoly sportértékkel az őszi burás, jugós Adrián. Többnyire 20-35 csomós szélben kellett teljesíteni a 20-25 tmf távú futamokat, az utolsó futamban eldőlő bajnoki címet Tomai Balázzsal a Q Pharma szerezte meg.

 

 

A tavalyi évhez hasonlóan idén is Salona 38-as hajókkal került megrendezésre a Bajnokság és most sem maradhatott el a SNEWISPORT LIVE tracking. Az erősszeles futamok nagyon izgalmas és élvezetes közvetítést tettek lehetővé, sokan követték távolról a tengeren zajló küzdelmeket minden nap. A primosteni Kremikből induló sorozat első versenynapján sikerült két futamot megrendezni.

 

15 csomós szélben rajtolt az első futam, a szél erőssége a futam folyamán 5-8 csomóra csökkent, majd a végére teljesen leállt. Tmara szigetnél a Q Pharma csapat vezetett, de a következő szakaszon kezdetben úgy tűnt, hogy spinnakerrel jelentős magasságot vesztenek, Tomai Balázséknak viszont sikerült megtartaniuk a vezető helyet, amit aztán az utolsó kreuzban már nem is engedtek ki a kezükből. Mögöttük futott be a tavalyi bajnok DAK csapata Gyenes Ákossal a kormánynál és harmadik helyezést ért el a Sailingmánia Andorka Rudolf irányításával. A folyamatosan gyengülő szélben még célba ért Czap Zoltán a Kör-ker - Interteherrel és Újvári Gábor a Hatoscsatorna -  Robtron csapatával. Ezt követően a mezőny hátsó felének már nem volt esélye a limitidőn belüli befutásra. Délutánra megváltoztak a szélviszonyok, friss északnyugati szélben indulhatott a második futam. A rajtot követő rövid félszeles szakasz nem döntött el semmit, annál érdekesebben alakult az azt követő hosszú kreuz.

 

 

Az előző futam első két helyezettje hamar az élre állt, de sebességben nem sokkal maradt el mögöttük a Sailingmánia és a Kör-ker - Interteher sem. A két vezető hajó túlságosan közel érkezett a Kaprije-szigethez ahol takarásban gyengébb szélbe kerültek. Jelentős sebességvesztésük miatt a Pricevac-szigetet már Andorka Rudolfék vették elsőként, szorosan nyomukban Czap Zoltánék érkeztek. A sziget után a spinnakerekké lett a főszerep. Andorkáék késlekedtek a spi felhúzásával, s emiatt perceken belül visszacsúsztak a harmadik helyre és ezzel kialakult a befutási sorrend. A Tribunj előtti célvonalhoz a Kör-ker - Interteher csapat érkezett elsőként, míg második a Q Pharma lett, harmadik a Sailingmánia. Az első és az utolsó hajó befutása között mindössze 12 perc telt el.

 

Kedden a harmadik futam 20 csomó fölötti jugóban zajlott. A rajt után a Tijat-sziget takarását kihasználva a Sailingmánia állt élre, s előnyüket egészen a Pricevac-szigetig megőrizték. A sziget vétele azonban sokkal jobban sikerült a DAK és a Kör-ker - Interteher csapatnak, akik így az élre kerültek. Innen egy hosszú kreuz vezetett a következő pályajelig, melyen a Q Pharma és a Hatoscsatorna - Robtron is megelőzte Andorka Rudolfékat. A kreuz után 16 mérföldes hátszelezés következett, ahol a 25 csomó körüli szél keményen próbára tette a versenyzőket. A mezőny nagy része spinnakert húzott, és a hajók 10-12 csomós sebességgel száguldottak a Kukuljari-, majd a Visovac-sziget irányába. Az erős szélben minden csapat nagyszerűen teljesített, s a kreuzbójánál kialakult sorrend mindössze annyiban változott, hogy Czap Zoliék felluvolását kihasználva Tomai Balázsék feljöttek a második helyre.

 

Szerdán nem lehetett futamot rendezni, a reggelre stabilan 30-35 csomósra erősödő szél miatt a mezőny délig a Hramina Marinában maradt. Miután még mindig 45 csomós befújásokkal is lehetett számolni motorral mentek át Tribunjba. Az áthajózás problémamentes volt, a kikötés után, már a marina biztonságában érkezett föléjük koraeste az 50 csomós szél és a felhőszakadás. Az éjszakai kemény zivatar nem okozott kárt a hajókban, így mindenki számára folytatódhatott a Bajnokság.

 

 

Az időjárás reggel sem lett kegyesebb, maradt a 30-35 csomós jugó, ami csak órák múlva enyhült. A Zlarin-sziget északi végénél végül 25-28 csomós szélben sikerült rajteljárást indítani. A pálya viszonylag egyszerű volt, kreuzolva kellett eljutni a Primosten előtti befutóig. A csapatok 2. reff mellett döntöttek a közel 10 tmf-es táv kezdetén. A hullámok miatt a Zlarin melletti haladás volt a kifizetődőbb, a későbbiekben is azok jártak jobban, akik a kisebb szigetek takarását kihasználva viszonylag hullámmentes vízen tudtak haladni. Ez a Kör-ker - Interteher  csapatnak sikerült a legjobban, ők szinte rajt-cél győzelmet arattak. Mögöttük a Tmara-sziget takarását legjobban kihasználó Sailingmánia ért célba, megelőzve a DAK és a Q Pharma csapatát. Az ötödik helyért folyó küzdelemben az Alcufer - SKC-nek először sikerült megelőznie a Hatoscsatornát.

 

Négy futam után még teljesen nyílt volt a verseny. Az első három team-et mindössze 1 pont választotta el egymástól és a negyedik helyen álló csapatnak is lehettek dobogós reményei. Nagy várakozás előzte meg tehát a pénteki utolsó versenynapot, amire az előrejelzések kevés, s változó irányú szeleket jósoltak. Szerencsére az időjárás ezúttal rácáfolt a várakozásokra, s viszonylag egyenletes, 8-10 csomó körüli szelet biztosított, amiben két futamot sikerült megrendezni.

 

 

Az első futamban azok jártak jól, akik a rajt után a part felé hajóztak, majd a part mentén kreuzolva értek fel a Mulo világítótoronyhoz. A mezőny döntő többsége ezt az utat választotta, mindössze a Sailingmánia kockáztatott, a szél fordulásában bízva a nyílt víz felé vette az irányt. Ez a taktika nem jött be, itt dőlt el, hogy nem érhetnek fel a dobogóra. A part mentén haladók közül a Q Pharma csapata hamar az élre állt, mögöttük DAK és Kör-ker - Interteher volt a sorrend. A kreuzban frissnek tűnő szél a hátszélben majdnem kevésnek bizonyult, a hullámokon billegő hajókon szinte folyamatosan lobogtak a vitorlák. Ki élesebben, ki tompábban haladva próbált pozíciót tartani, ilyen körülmények között Tuss Miklósék nagyon feljöttek a harmadik helyen vitorlázó csapat mögé, de nem volt lehetőségük megelőzni őket. Az élen érkező Q Pharma lépéselőnyhöz jutott vetélytársaival szemben az utolsó futam előtt.

 

 

A 2015-ös MTNB utolsó, 6. futamán a Mulo és Smokvica szigetek által határolt vízterületen dőlhetett el, hogy ki szerezheti meg a bajnoki címet. Mivel az ötödik futam továbbra sem döntött el semmit, nagy izgalom előzte meg az utolsó futamot. A feszültség szinte tapintható volt a sós tengeri levegőben, az első rajtot tömeges korai rajt miatt vissza is kellett lőni, de a második rajt pillanatában is három hajó a rajtvonal pálya felőli oldalán tartózkodott. Ezek jól azonosíthatóak voltak, így a rendezők ezúttal az egyéni visszahívó zászlót tűzték ki. A korai rajtolást azonban egyik csapat sem vette magára, így mindhárom korai rajtos hajó kizárásra került. Köztük volt a DAK csapata is, akinek ezzel lehetetlenné vált a címvédés. A bajnoki címre esélyesek közül a Kör-ker - Interteher ismét a part melletti kreuzolásban bízott, míg a Q Pharma a kezdeti part menti haladás után a nyílt vizet választotta. Az utóbbi döntése fizetett,  a kreuz végén száz méterrel vezetett már vetélytársa előtt. Az Alcufer-SKC és a Cuvée már a rajt után kifordult, s végig a nyílt vízen haladva az első és második helyen érték el a Mulo világító tornyot.  A Q Pharma csak mögéjük tudott besorolni. Hátszélben a vezető hajók élesebb haladással igyekeztek a hullámok billegtető hatását kivédeni, míg mögöttük haladó Sailingmánia inkább irányra vitorlázott. Utóbbi taktikája helyesnek bizonyult, s mivel az időközben bekövetkezett szélfordulót is a leghamarabb reagálták le, így a Q Pharma mögött már másodikként értek a Smokvica szigethez. A Kör-Ker - Interteher csapata a hátszélben egy "haláltakkot" választott, ami nem jött be, visszaestek az utolsó pozícióba, ezzel kiestek az aranyéremért zajló küzdelemből. A befutó előtt újra felröppentek a spinnakerek, s itt alakult ki a futam végső sorrendje: Q Pharma, Alcufer-SKC, Salingmánia, Cuvée, Silver Garden, Kör-Ker – Interteher.

 

A hat futamon a Q Pharma csapata 3 futamgyőzelemmel és 2 második helyezéssel, első alkalommal nyerte meg a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságot. A második-harmadik helyen a DAK és a Kör-Ker - Interteher között pontazonosság mellett a több nyert futam döntött Czap Zoltánék javára.

 

 

A XI. MTNB versenyhete alatt igazi tengeri körülmények között mérhették össze tudásukat a résztvevő csapatok. Sikerült mindenkinek kihoznia magából és a hajóból a maximumot, jóleső fáradtsággal vehette kezdetét az érmek, kupák átvétele péntek este a kremiki étteremben. A díjkiosztó végén Molnár Csaba már a jövő évi programot ismertette, a 2016-os XII. MTNB Biográdból fog indulni október 10-én Elan 350-es hajókkal. Az MTNB presztízse és tétje jelentősen emelkedni fog, mert a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége 2015. október 9-i ülésén megszavazta, hogy támogatja, hogy a Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokság az MVSz versenyrendszerében kapjon helyet a 2016. évtől.

 

A versenykiírásig még várnunk kell jövő év elejéig, de a szintén Sail-ing Kft. rendezésében megrendezésre kerülő tavaszi Sail-ing Business Cup-ra már lehet nevezi.

 

 

XI. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság végeredmény:


1. Q Pharma - Tomai Balázs , 7 pont (1, 2, 2, 4, 1, 1)

2. Kör-Ker Interteher - Czap Zoltán , 12 pont (4, 1, 3, 1, 3, 6)

3. DAK Sailing Team - Gyenes Ákos , 12 pont (2, 4, 1, 3, 2, ocs)

4. Sailingmánia - Andorka Rudolf , 16 pont (3, 3, 5, 2, 6, 3)

5. Alcufer-SKC - Tuss Miklós , 23 pont (dnf, 6, 6, 5, 4, 2)

6. Hatoscsatorna-Robotron - Újvári Gábor , 25 pont (5, 5, 4, 6, 5, ocs)

7. Silver Garden - Galambos Zoltán , 37 pont (dnf, 8, 8, 8, 8, 5)

8. Suttogó Sail - Horváth Tamás , 38 pont (dnf, 7, 7, 7, 7, ocs)

9. Cuveé Sailing Team - Bárdos Mihány , 40 pont (dnf, 9, 9, 9, 9, 4)

 

 

SNEWISPORT LIVE tracking XI. MTNB útvonalak visszajátszása   >>>

 

XI. MTNB fotóalbum   >>>

 

 

mtnb - snewisport

LAST_UPDATED2
 
 
2018. 11. 14.
Ma Aliz napja van.

snewisport kereső

Vitorlázás

Utazási információk

on-line versenyközvetítés - LIVE tracking, & hírportál, e-mail: info snewisport hu I...I BHKE Minden jog fenntartva © All Right Reserved 2007-2018. SNEWISPORT
snewisport design: vegamedia.hu