Banner
Banner
Banner









A Global Navigation Satellite System (GNSS) PDF Nyomtat Email
Írta: SNEWISPORT   
2014, MARCH 11, TUESDAY 16:28

2014.03.11.

Eddig minden navigációs eszközt GPS-nek neveztünk, de ez egyre inkább nem helyes. Felnőttek a kontinentális konkurensek, hamarosan négy nagy globális helymeghatározó rendszer fog párhuzamosan működni. Az új összefoglaló név már a Global Navigation Satellite System, azaz a GNSS. A négy nagy rendszert és annak kiegészítőit nem a teljesség igényével ismertetjük. Erről egy nagyon jól összeállított előadást hallgathattunk meg Horváth Csabától egy hete, amit a közeljövőben mi is megjelenítünk. Szeretnénk, ha a jövőben nem minden eszköz és navigáció rendszer összefoglaló neve lenne a GPS, hiszen erre van önálló kifejezés. Ezt mutatjuk be az alábbiakban.

 

Global Positioning System (USA)

A GPS, azaz a Global Positioning System az USA hadiipari fejlesztése. Sokáig nem volt polgári elérhetősége, majd csak torzított adatokat juttattak el a mezei felhasználóhoz. Ez okozta a nagy pontatlanságot, bár kétség kívül tengeri hajózásnál a 100 méteres pontosság is sokkal jobb volt, mint a korábbi rendszerek. Az amerikai haditengerészet 1958-ban kezdte navigációs rendszerét fejleszteni hadászati felhasználásra. Ez évtizedekig ezt a célt szolgálta, majd az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma (Department of Defense) 2000 májusában megszűntette a zavaró jelek sugárzását, ezzel elkezdődött a polgári felhasználás terjedése. 14 év alatt piacvezetők lettek, de 2010 és 2020 között ez a pozíciójuk rohamosan csökken. Beszállt a versenybe Oroszország, Kína és Európa is önálló rendszerekkel.

 

Globalnaya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema (Oroszország)

Az orosz fejlesztések tulajdonképpen az USA-val párhuzamosan zajlottak kisebb megszakításokkal. A 2000-es évekig hol foglalkoztak vele, hol nem és ez azt eredményezte, hogy időnként évekig nem volt saját navigációjuk. Ez 2010-re változott meg teljesen, amikor teljes üzemben mind a 24 műholdjuk elkezdett dolgozni és nem torzították a jeleket. A Globalnaya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema, a GLONASS annyira fejlett, hogy több gyártó már GPS/GLONASS kompatibilis eszközöket dobott a piacra. Ezek a termékek a két szolgáltató összes műholdjával kommunikálnak, így jelentősen nőtt a pontosság például magas házak közötti szűk utcákban, vagy a tengeren erősen tagolt partoknál.

 

BeiDou Satellite Navigation System (Kína)

Természetesen a kínai kormány is kifejlesztett egy saját műholdas hálózatot, ez BeiDou Satellite Navigation System (BDS). Több ismert neve van, így említhetik COMPASS vagy BeiDou-2 néven is. A működési területe erősen Kínára fókuszál, a fejlesztések végén 35 műholdat küldenek az űrbe. 1980 és 2000 között zajlottak az első kísérletezések, majd az új évezredben erősítettek be ők is. A 2020 annyira bűvös szám a navigációban, hogy a teljes project befejezését Kínai is hat év múlva fejezi be. Ez a rendszer léte jelenleg ránk nincs semmilyen hatással, nem érjük el Európából.

 

Galileo (Európa)

Európának is van, lesz saját rendszere. Ez abban különbözik a többi háromtól, hogy ez nem egy országhoz, államhoz kötődik, hanem magához a kontinens országaihoz. Közös fejlesztés közös pénzből. Ennek előnye, hogy háborús helyzetben nehezebb leállítani a polgári felhasználást. Az első Galileo műholdat (GIOVE-A) 2005-ben állították pályára és 2019-re tervezik a teljes park (30db műhold) üzembe helyezését.

 

A négy nagy rendszer eltérő pályán fog keringeni és képesek lesznek egymást kiegészíteni, pontosítani. Érdekes, hogy az amerikai és az orosz rendszer már ma is így működik. Látható tehát, hogy a navigációnak már most több ”szolgáltatója” van, és hamarosan csatlakoznak a többiek is. Ezért a jövőben már a Global Navigation Satellite System, a GNSS kifejezést kell használnunk.

 

SNEWISPORT és a GNSS

A 2006-os kezdés óta mindig haladtunk a technikai fejlődéssel és ez így lesz a jövőben is. A legújabb (2014-es) versenyközvetítő eszközeink már GLONASS/GPS kompatibilis jeladók, amiktől nagyobb pontosságot várunk, hiszen közel kétszer annyi műholdat érhetnek el, mint elődeik. A Balatonon ennek előnye egy szorosabb rajtnál, bójavételnél lesz látható, amikor a hajók egymás takarásából pozicionálnak. Az Adrián is hasonló szituációk pontosabb rögzítésében és megjelenítésében segít a dual rendszer továbbá a magasabb szigetek közti helyzet meghatározásban is nő a pontosság.

 

 

 

snewisport

LAST_UPDATED2
 
 
2021. 11. 30.
Ma András és Andor napja van.

snewisport kereső

Vitorlázás

Utazási információk

on-line versenyközvetítés - LIVE tracking, & hírportál, e-mail: info snewisport hu I...I BHKE Minden jog fenntartva © All Right Reserved 2007-2020. SNEWISPORT